”Mannen från Snåsa”, Helbrägdagörelse och Handpåläggningar

Begreppet ”handpåläggning” brukar numera mest förekomma i den svenska statsförvaltningen, där det står för det faktum att en högt uppsatt chef genom att i viss mån rätta eller ändra vad en underlydande tjänsteman redan framlagt i ett förslag eller ett projekt kan ge sin ”välsignelse” åt hela idén eller projektet. Men förr i tiden stod det såklart för helt andra saker.

sna%cc%8asa2-678x381

2009 utkom en biografi över Joralf Gjerstad från Snåsa i Norge, som är något så ovanligt som en modern helbrägdagörare, som i-n-t-e åberopar sig på någon ”jesus” eller kristendomen – sådana charlataner finns ändå överallt – utan bara på sunt förnuft, lugn och ro samt helande händer. Redan namnet Gjerstad borde få hedningar att lystra – för vi vet ju alla att Olaf Gierstadalf – eller ”Alven från Gjerstad” är namnet på den konung som jordades i Gokstad-högen – Gokstadskeppet var hans skepp – och detta med ”läkehänder” eller ”helande händer” – vilket bland annat vissa norska kungar har ansetts ha – man trodde så om Olaf Haraldsson också – är känt redan från Eddan.

Nu har det gjorts en film om Joralf Gjerstad, som idag är över 90 år, och som egentligen lagt ned sin verksamhet som botare. Han tillskriver inte sin förmåga någon kristen ”gud” eller något annat, och han förnekar inte vetenskapen heller. I Filmen redogörs för det faktum, att han inte tar sig an ”patienter” som redan står under läkarbehandling, eller som kan få annan bot – utan bara de fall, där inget annat verkar hjälpa. Den regeln har naturligtvis många förnuftiga folkliga ”botare” eller ”kloka” använt förr i tiden också – och som SvD skriver, är Gjerstads behandling mest lagd åt avstressning, avslappning, meditation och sunt förnuft.

”Jag tror på det goda”, förklarar sig Gjerstad. ”Alla har den förmågan. Det är så jag får kraft.”

13f07b1d190f8b69

læknishendr, eller Läkande händer, nämns redan i Sigdrifumál – där Sigdrifa eller Brynild ber om ”läkande händer i livet”. Gudinnan Eir, själva helandets gudinna, står för lugn, avslappning och – läkande händer – och det faktum att en del individer kanske via suggestion eller på annat sätt kan bota andra – vetenskapen har inte helt funderat ut hur det går till – har länge varit ett välkänt faktum i Norden. Vad Joralf Gjerstad – bara en helt vanlig norsk bonde – gör – är inte så olikt vad som förekom för flera tusen år sen.

Eddan säger samma sak som Joralf Gjerstad gör idag – vem som helst kan få förmågan – men han eller hon bör använda den väl. Egentligen är det krafter, som redan finns i oss alla. En som skrivit mycket om dessa och liknande fenomen – bland annat om Blodstämning eller förmågan att ”stä blod” är den hedniske och schamanske radiojournalisten Jörgen I Eriksson, som skrivit flera böcker i ämnet.

1638En av flera utmärkta böcker i ämnet av Jörgen I Eriksson

Själv har jag också kommit i kontakt med Amerikanska Asatroende och forskare som hävdar att det fanns två former av blodstämmande förr – dels den ”lilla stämningen” som vem som helst kan utföra, då också större blödningar kan fås att avta eller stanna helt, men sedan den ”större” som var förbehållen de verkligt runska eller synska, då sår vitnade eller drogs ihop av sig själva inom ett par minuter, splitter och till och med pilspetsar kunde komma farande ut ur såret och slå in i en motsatt vägg med full kraft och andra underligheter, som är svåra att bevisa. I ”Groagalden” står också om hur Groa galdrade över Tors sargade huvud, när bitar av Hrungners brynsten träffat honom, men att hon mitt i detta glömde den andra hälften av sina läkesånger, så att en bit av brynstenen fortfarande sitter kvar i Tors huvud, och att man därför aldrig ska kasta en brynsten tvärs över golvet, med risk för att dra åskan till sitt hus.

6e6973a30da59657c0299a83c95fff57

Eir eller ”den stora helerskan” enligt modern teckning

Mycket av detta kanske låter som skrock och vidskepelser, men jag kan försäkra er alla om att jag själv med egna ögon sett den ”lilla” blodstämningen utföras, och jag vet att sådant fungerar. Hör och häpna – men det fanns faktiskt inofficiella Blodstämmare i den svenska armén på 1980-talet. Vi hade en löjtnant och instruktör från mörkaste Småland, och han kunde sådant. Vid en eller annan urspårad ”fänriksövning” i mörker hände det att någon hade stuckit ned en upprest kniv i ett fotspår – så att eggen vette uppåt med spetsen först – och skaftet nedåt, in i jorden – fällor som dessa är gamla och det faktum att man inte bör sätta knivar i fotspår finns också i Islandssagorna, efter vad jag tror mig minnas – som en svensk form av Vietnamesernas eviga ”pongee sticks” eller fotanglar.

Näste man, som kom halvspringande ned för den mörka skogsstigen trampade mycket riktigt på kniven, så att knivbladet gick rakt genom kängan och in i foten. Men – då läste Smålänningen över honom, bad honom ligga ned med benet i högläge, och sade dessa ord:  Stä blod, Stä blod – som vattnet gjorde i Vimurs flod – I tre heliga namn...”

Detta tyckte jag lät egendomligt, för det var en typ av ramsa som inte finns i Bengt af Klintbergs ”svenska trollformler” till exempel – och Vimur var den älv, som Tor vadade över på väg till jätten Geirröd i Jotunheim, varifrån allt ont kommer. De ”tre heliga namnen” som finns med i många svenska och norska formler var ursprungligen inte alls någon kristen tre-enighet, men förstås Tor, Oden och Frej. Senare, under häxprocessernas tid – byttes allt sådant ut från hur formlerna ursprungligen löd, vilket Merseburg-galdern och andra uppteckningar ändå visar oss i klartext.

img_408l2Nygjort porträtt av Eir till ett kommande kalender-projekt

Blödningen upphörde efter ett par minuter, och den skadade kunde gå på foten, sedan det belagts med ett första förband. Senare i livet har jag också kunnat utföra blodstämning på mig själv två gånger – en gång efter vedhuggning och ett missriktat yxhugg – andra gången efter att ha råkat slinta med lillfingret längs en knivsegg, så att jag skar mig intill benet rakt genom fingertoppen. Vana blodstämmare insisterar på att man dels måste använda ”ramsor” eller en formel, som man gärna högt måste upprepa för sig själv – oftast många gånger, men detta räcker inte – vila, värme och högläge gäller fortfarande – och de råd som finns för att förebygga skadechock enligt den moderna fältmedicinen gäller också blodstämmande.

Hur ska man förklara detta ?

Också djur som skadas i naturen – ofta av fällor och ”saxar” som människorna satt dit – kan klara sig från större skador, än vi annars trott vara möjligt. De kan till och med mista ben eller en hel lem, men ändå ibland stilla blodflöden av en storlek som människorna aldrig skulle klara av, och via det parasympatiska eller det icke-viljestyrda nervsystemet händer det så att deras kroppar på något sätt kan dra ihop sig, och de kan åtminstone tillfälligt linka vidare på en skadad tass eller fot mycket längre sträckor än vad en människa någonsin kan uthärda, i det tillståndet. Också vi själva kan faktiskt uthärda att gå ganska långa sträckor trots blödningar eller brutna ben, men människan behöver mycket mer vila, värme och omvårdnad än djuren, och även om hon fått förmågan att ”stä blod” i nödsituationer, fungerar detta sällan helt ut.

Den ”stora” blodstämningen, som det står talat om i sagorna, kan ingen numera utföra, men ”helande händer” eller människor med ”läkehänder” finns förvisso, och vad de kan göra, har ibland blivit känt och prövat. Mirakel kan ingen uträtta, och alla örtdoktorer, folkliga botare eller andra som jag någonsin stött på utlovar heller inga underverk, ingen snabb eller 100 % säker bot men åtminstone lättnad, och det bör man betona.

I den skaran – skild från charlatanerna eller allt obehagligt ”fornsederi” eller andra tomma påståenden, står också Joralf Gjerstad, en hederlig gammal lantbrukare – och många andra. ”Frid över dem” säger jag. ”Fred åt stugorna, men krig åt katedralerna och palatsen !

Det är trots allt detta som Hedendomen går ut på – och nu har Joralf Gjerstads liv blivit film. Det är en framgång i det lilla, det också.

solSol och Seger åt Botarnas och Boterskornas vägar !

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s