Jultomten, Gårdstomtar, Tomtar på Loftet och ”Nissehaderen” om igen..

Julen närmar sig inte bara Sverige och Norden, utan förstås hela Världen, och i och med att December nu inletts, tänder en del människor sina adventsljusstakar, eller öppnar luckorna i sina adventskalendrar – något som inte alls är någon ”forn sed” även om en eller annan halvstolle någonstans försöker intala folk att det skulle vara något hedniskt över detta, bara för att de försöker hitta på helt nya traditioner själva, och sen till och med påstå att det ska vara ”fornt”. Visst – adventljusstakar och dito kalendrar är vackra, men det är inte detta det nu handlar om..

47825-3dc3e590d9324f83a1ea2fa8b6d61a24Visste ni att det finns betydligt äldre ljusstake-modeller i Sverige än just adventsstakarna… ?

Ebbe Schön – den gamle folklivsforskaren – skriver visserligen i sin bok ”Folktrons år” om hur man i Västergötland firade ”årväntan” men det var på 1700-talet – inga runprydda ljusstakar med fem ljus på, eller annat egenpåhittat där minsann..

dt-s5x6-swedish-folklorist-480x266Folklivsforskare – inte Jultomte..

Tomtar hör också Julen till. Men – även här måste man akta sig för förvanskningar – vi har Jultomten å den ena sidan, Julens egentlige huvudperson, som bara förekommer just till Jul, samt de betydligt vanligare och vid snart sagt alla tider på året förekommande gårdstomtarna – och detta är inte samma sak…

Apropå Ebbe Schön, var det just han som till 1985 års julkalender ”Trolltider” i Statstelevisionen SVT satte in Oden i lucka 24, och därmed – redan då – klargjorde att just Oden själv eller ”Jolner” faktiskt är Jultomtens egentliga ursprung.

Genast började de kristna hundarna att tjuta av hat, precis som vanligt. Svenska Dagbladet har återberättat, hur Ebbe Schön i stort sett genast utsattes för mordhot.

När Ebbe Schön 1985 skötte lucköppningen på det årets julkalender, Trolltider, fick han mycket kritik. — — För det blev han till och med mordhotad.

– Jag blev fruktansvärt illa åtgången av dem som kallade sig för kristna. Det var så att man såg sig om i gathörnen. Det var inte alls kul. (SvD 2012-02-20)

KDS dåvarande ledare Alf Svensson vrålade som ett vilddjur i Riksdagen, helt öppet, och skrek att ”hin håle själv grinar mot barnenoch som vanligt när de kristna ogillar något, måste förstås Djävulen, Satan, Horn-Pär ni vet, eller ”Han som tyckte, att Åmål ändå var något vara inblandad. Som vi vet, skriker människor i Gävle fortfarande om Julbockar på samma halvdebila vis.

Präster upprördes över att asaguden Oden dolde sig bakom lucka 24 och att varje lucka hade med sig trolldomar som för ondska in i barnkammaren. Kristdemokraten Alf Svensson sa att ”hin håle själv grinar mot barnen”. — — Det blev totalt 4 000 brev, protestlistor och 13 anmälningar.  (Metro 2016-12-26)

Sedermera bytte detta kristna extremistparti namn, och Alf Svensson utvecklades till en mycket fridsam och gudsnådelig politiker, men dess medlemmar är sig ändå lika, som vi fått se. ”Livets ord” har fått en fot in i det svenska parlamentet eller Riksdagen i och med att Ebba Busch Thor (?!) fått fotfäste där, och vad har väl religiösa partier i ett parlament att göra ?

hangd_tomte101221

Sk ”Nissehader” från Danmark…

2008 uppstod i Danmark så den odödligt löjlige frikyrkopastorn Jon Knudsen i Lökken, då 40 år, som lanserade en hat-sajt kallad ”Nisse-info.dk” som fortfarande finns kvar på nätet. Också han predikade ihållande om att Jultomten var Satan, osv; bara för att den hade ett hedniskt och asatroget ursprung, vilket han faktiskt hela tiden erkände. Men vad hände ? Prästmannen från Lökken blev Rikskändis i hela Danmark, och intervjuades på Danska TV 2 i vanlig ordning, innan folkstormen vände sig emot honom…

hqdefaultDansk TV 2 som sagt….

Alla pastorns grannar placerade Jul-skivor med glada sånger typ ”På Loftet sidder Nissen med sin Julegröd, sin Julegröd...” utanför hans dörr, tillsammans med stickade små tomtar, tomte-kort, bordslöpare och annat. Kvinnor i Tomteluva uppenbarade sig i lätt klädsel utanför hans fönster, och Hat-pastorns likpredikan över allt vad tomtar hette, kom till sist av sig inför denna anstormning…

6f12ddf9-8f57-4f69-9e22-d3e35a899672

Kvinnan som ledde ett folkligt uppror – till förmån för tomtarna och den nordiska Julen

Och för att sammanfatta – ja – ”Julpajare”, ”Scrooges” eller folk som av en eller annan anledning hatar vår Nordiska Jul – inklusive halmbockar, Jultomtar och precis allt annat finns väl ännu kvar därute – precis som de som hatar Asatron,  under förevändning att alla som utövar Asatro på något sätt skulle vara ”nazister” (det verkar mest som ett slags demon-tro, det också) vilket också råkar vara ett av de kristnas ständigt återkommande ”argument”.

jultomtenFörr var Gårdstomten själva Tomtens eller Gårdens förste inbyggare, men nu har gårdstomtar och jultomtar blandats ihop på ett oriktigt sätt

Men – undrar jag nu – gårdstomtarna då ?

Om folk inte bara ser tomtar till Juletid, utan året om, så att säga, måste vi då sluta oss till att dessa medmänniskor har ”Tomtar på Loftet” som det heter – eller för att säga det på tyska: ”Dort steht nicht richtig im Oberstübchen” ?

Allvarligt talat, observationerna av Gårdstomtar har vuxit under hela 2000-talet, efter vad det verkar, till skillnad från under 1900-talet, då vi kunde tippetippa att ingen såg ”tomtar titta fram ur vrårna ens efter att ha sjungit ”Hej Tomtegubbar!” och druckit för mycket glögg…

img_4273Gårdstomten är hednisk. Han är förfäderna, och den förste grundaren av all bebyggelse på platsen

Det finns förstås allehanda nätforum där folk diskuterar sina observationer av gårdstomtar, som visar sig året om. En del personer har till och med sagt sig få örfilar av gårdstomten, om de inte ryktat sina hästar i tid, misskött gårdens djur eller annars burit sig illa åt, precis som i folksagorna.

Tidningen ”Hela Hälsingland” kunde 2012 berätta om personer i samma by, som oberoende och var för sig gjort flera observationer av gårdstomtar vid samma tillfälle. Om en utomhus stående person gör en observation, och en annan person ser samma varelse från ett fönster inomhus, utan att de är förberedda och utan att de har den minsta kontakt, undrar man ju hur detta kan uppstå.

Clas Svan, DN:s expert på paranormala händelser – som skriver mycket vederhäftigt och utan kristen bias (vilket är mycket ovanligt bland dagens Nyheters journalister, som nästan alla är anti-hedniska) har också granskat hur människor sett tomtar vid exempelvis Ursvik utanför Stockholm, och hur folk är rädda för att berätta om sina tomte-upplevelser, eftersom de kan råka ut för kristen förföljelse eller betraktas som tokiga – eller till och med börja tvivla på sig själva.

Ändå finns det massor av berättelser om detta – en del från äldre tid – som vittnar om den allmänt utbredda tron att de som är ”synska” kan se tomtarna eller till och med råka ut för skratt-attacker, när de ser ”smågobbans” hyss och befängda beteende i bakgrunden av en interiör, någonstans.  Till och med barn har sett tomtar och fallit i skratt, vilket fått deras moderna eller överdrivet kristna föräldrar att bli oroliga.

Även Hedningar och Asatroende har sett tomtarna – ibland mitt inne i moderna lägenheter – och upplever att vi delar bostad med dem.

e4c0ed6d-5c09-4482-83d4-264cbbc928ed”Per är full av tomtar – hur ska Lillan orka ?” (citat Povel Ramel, Lingonben)

Hur ska man förklara allt det här ? Snarare än alla möjliga krystade pseudovetenskapliga förklaringar om att  Tomtarna egentligen är väsen från en annan dimension som skulle ”svänga snabbare” än vår, och därmed inte skulle kunna upptäckas mer än i ljusdunkel, eller viss belysning, tror jag för min del att man skall fokusera på vad tomteberättelserna betyder.  Uppenbarligen säger sig många personer faktiskt se eller ha sett tomtar regelbundet, men vad ”gör” då dessa syner, eller hur yttrar de sig ? I de flesta fall, så uppkommer inga negativa upplevelser alls, och synerna har ingen påverkan på individen heller, eftersom denne eller denna fortfarande är fullt rationell, och fortsätter leva i den normala världen, på alla sätt. Också andra skribenter har använt detta synsätt.

Jag träffade 1983 en gladlynt smålänning – en typ av det slaget som ständigt gick omkring med Walkman – eller ”Freestyles” som apparaten kallades i Sverige – som själv var övertygad om att han hade sett Oden – ute en enslig kväll på Store Mosse. När jag frågade om hur han kunde vara så säker på att det han sett verkligen var Oden och ingen annan än just denne själv, svarade han som en självklarhet: ”Därför att han såg ut just så

georg_von_rosen_-_oden_som_vandringsman_1886_odin_the_wandererOden har skådats också i modern tid av många personer

På samma sätt skulle man kunna fråga de som sett tomtar om varför de upplever just det sedda som tomtar (utan att fastna i de kristnas ständiga demonologi eller djävulstro) och de skulle i så fall svara: ”Därför att det såg ut exakt som en tomte” – observationen uppvisade alla tomteaktiga drag, klädsel, vanor, sätt, omständigheter när man såg vad man såg – ja allt påminner om just gårdstomtarna – och blir följaktligen tolkat som en otvivelaktig tomte.

Om det påstått ”övernaturliga” (fel beteckning, eftersom inget kan existera utanför universum eller naturen) kan man ha många åsikter, liksom förekomsten av epifanier eller uppenbarelser av Gudarna, dvs att dessa verkligen visar sig, som i det småländska fallet kan man ha många åsikter, men när jag hör något sådant – jag har fått många vittnesbörd – brukar jag som sagt lägga tonvikten på vad synerna uttrycker, och vad det möjligen svarar emot för behov hos personen, psykologiskt sett – eller alltså: Vad säger respektive uttrycker Gudarna, eller – gårdstomtarna ?

hilllerHär, längs järnvägen över Store Mosse, såg en Smålänning verkligen Oden, våren 1983

I fallet med Smålänningen, som på sin vandring längs järnvägsspåret såg en gestalt i en vid hatt och någotslags mantel vandra längre fram, sådär 200 meter framför honom, utlöste upplevelsen en omvändelse. Han försökte hinna upp gestalten,och ropa till den vandrande, men när han kom närmare blev det allt mörkare och mörkare, och allt svårare att springa – ja det var som att röra sig i sirap, och han fick ta i av alla krafter för att försöka hinna fram. Så vände sig den främmande – och av allt att döma mycket gamle – vägfarande om, och han såg, att det var Odens ansikte, han själv såg in i. Därefter försvann skepnaden med ens, och fast han inget hört eller sett, dundrade ett stort godståg fram bakom honom, och Smålänningen, som i en kasern berättade detta fyra månader senare, fick kasta sig ned i skydd.

Så blev han en övertygad Asatroende och har nu levt ett långt liv till heder för sitt land och sina medmänniskor – i Odens tjänst, för den som en gång korats eller utvalts, glömmer det inte. Vad gårdstomtarna angår, är de kanske fridsammare till sättet, men ni bör nog ge noga akt på dem, särskilt nu när Julen kommer…

2 thoughts on “Jultomten, Gårdstomtar, Tomtar på Loftet och ”Nissehaderen” om igen..

  1. Redan den ”Heliga Birgitta” skrev om tomtar på 1300-talet. Hon ogillade dem. Den siste katolske ärkebiskopen Johannes Magnus skrev om tomtar och på hans berömda karta ”Charta Marina” finns tomtar med. Han menade på att det var förfädersandar eller den förste som levt på gården som var tomten. Där hade han ju inte fel.
    Men de kristna hatar tomten. De tog till och med och skaffade fram en kristen motpol, Sankt Nikolaus bara för att bekämpa tomtetron.
    Men de kristna är bra på att hitta helgon när de ska bekämpa hedniska makter:
    Hera-Lucina blev Lucia.
    Mithra blev Ärkeängeln Mikael
    Skade blev Sankt Helena
    Frej blev Erik den helige
    Tor blev Olov den helige

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s