147 Gudamakter… (del 3)

Nu byter jag – min vana trogen – ämne och återgår till min genomgång av Henrik Anderssons ”Våra Gudamakter” och Asatrons mer än 147 gudomligheter.. Jag snuddade ju redan vid nyttan av Gudinnan Syn i vad jag skrev om Frihetsdagen igår, men härmed återgår jag till gudomligheterna under B, den andra bokstaven i det latinska alfabetet, som motsvaras av Bjarka eller den sjuttonde runan i Utharken, den äldre 24-typiga runraden, när den används för andliga syften.

Henriks text är i kursiv, mina kommentarer i brödtext.

hqdefault

Brage

Skaldekonstens gud är Brage. Skaldekonsten har han ärvt från sin fader Oden. Frigg är hans moder och hans hustru är Idun. Idun och Brage kallar avlidna skalder för sina barn, och det är nog så att de skalder och diktare som dör hamnar under deras beskydd. Förutom att spela och sjunga för gudarna och gästerna i Valhall tar Brage tillsammans med sin bror Hermod emot och välkomnar de som stupat och får komma till fadern Odens sal. Den som vill lyckas inom musiken och poesins område bör nog rikta sig till Brage. Brage har ett långt skägg och har runor ristade på sin tunga. Brage stupar vid Ragnarök. Brage omnämns i Grímnismál, Lokasenna och Sigrdrífumál.
 

1280px-loki_taunts_bragiLoke eller Obetänksamheten smädar Brage, den intellektuelle skaparen. (Bild av CG Collingwood från sekelskiftet)

Många teorier har funnits om Brages eller Bragis namn, och på 1800-talet försökte kristna forskare lansera teorin om att Bragi Boddason, en fullt historisk person från 900-talets början, skulle ha blivit upphöjd till gud, vilket är helt emot den Nordiska traditionen, och något som aldrig någonsin förekommit här, även om apoteoser, som kulturellt fenomen, förekom under romersk kejsartid. En annan – och vida sannolikare – förklaring har man velat hitta i Gaeliskans ord ”Bragh” som i ”Erin go Bragh” (eller ”Irland för evigt!”) eftersom skaldekonstens Gud borde stå för det eviga eftermälet, orden som alltid lever, och man vet att en ”Bragr” – dyrgrip, ett dåd, en berömlig gärning i norrön skaldepoesi har samma ursprung – något som görs så bra, att det har betydelse för evigt. Redan ordet ”bra” av ”brav”, alltså modig, djärv, positiv, berömvärd, antas ha samband med samma nordiska ord.

800px-bragi_and_idunn_by_frolichBrage och Idun – kreativitet och ungdom  – enligt Lorenz Frölich

Hermod, som också tillhör Odens ”äkta” söner med Frigg – till skillnad från de många ”oäktingarna” har av många ansetts symbolisera förtänksamheten, och är den av Odens söner som fått ärva det mesta av hans visdom och kunnande i krig. Det är Hermod; men inte Brage, som sänds för att hämta Balder ur Hel, vilket dock misslyckas på grund av Angerbodas eller Lokes ränker. I Lokasenna retar Loke Brage genom att säga att han är bekkskrautuðr; vilket en del översättare uttytt ”Brage – din bänkprydnad !” med tanke på det senare fotbollslaget med samma namn – Loke kallar honom också ”við víg varastr ok skjarrastr við skot.”, alltså ”mest självbevarande i strid, och skrajast vid skott” och börjar med att förolämpa Brage först av alla gudar i Ägirs hall. Sådant är Lokes sätt.

Kritiken från ränksmidaren, handlingsmänniskan och den obetänksamme, som träffar den kreative och intellektuelle – som mycket riktigt kommer först ibland Gudarna – känner vi också ifrån dagens Värld. Här finns ett andligt budskap också till dagens människor – om hur vi låter dumhet och ”fornsederi” råda och sätta hinder i vägen för sann Asatro, identitet och framåtskridande.

bragi_3_2048x2048Modern trästaty av Brage – märk runorna på tungan !

Att Idun, som ju är ungdomen, förknippas med Brage i gestalt av inspirationen och skapandet – som kan föda dikter helt spontant ur munnen – är inte svårt att förstå. I Lokasenna håller hon tillbaka Brage och hindrar honom från att i handling besvara Lokes förolämpningar, men ett korn av sanning finns förstås i Lokes kritik, Brage lovprisar andras dåd, han utför däremot inga egna. Också här finns ett budskap.

Brage finns knappast ihågkommen i form av några teofora ortsnamn, och vi har inga ”Bragevi” bevarade i det svenska kulturlandskapet, exempelvis. Å andra sidan har Bragarfull, det rituella skålandet och drickandet till Brages minne, först av alla, när man vill hedra en fallen ledare eller död kung, stor betydelse. I historisk tid – och enligt Heimskringla – drack man aldrig Bragarfull först, vid Julfirande eller annars – de tre första skålarna var alltid förbehållna Oden, Tor och Frej, och en Asatroende ber aldrig – han vet att du måste ge något – minst en skål, eller en god minnesdryck för att få något, för ”gåva kräver, att gengåva gives” med Hávamáls berömda ord. Vi har få myter bevarade om Brage, men hans betydelse och innebörd står fullt klar för oss. Som det är, och skall vara.

350px-olav_tryggvasons_saga_-_sigvalde_jarl_-_h-_egediusDen som inte förstår vad Bragarfull är, eller i vilken ordning skålarna utbringas vid Jul, kan inte vara Gode eller Gydja…

Brynhildr
Brynhild är namnet på en av Odens valkyrior. Precis som Bragi Boddarson är Brynhilde, Kriemhild en fullt historisk person, som faktiskt levat. Nibelungelied gjorde henne till ”Drottning av Isenland” (eisen-land, alltså järnlandet) istället för över Västgoterna, som hon var i verkligheten och Wagner gjorde henne till den mest kända av Valkyrior, medan Nordborna långt dessförinnan tagit upp henne i Sigurdsagan. I Sigdrifumál omnämns hon som Sigdrifa, Odens dotter, som ger Sigurd goda råd efter att han väckt henne – och vid Externsteine i Tyskland finns också en plats, som helt överensstämmer med sagans ”Hindarfjell” där detta ska ha hänt – jag har själv besökt den…

img_2357

Brynhildes klippa, där hon och Sigurd ska ha sovit tillsammans, är ingen myt. Den finns i verkligheten !

200px-ring48

Sigdrifas solhälsning och råd är också verklighet, och en av Asatrons mest centrala texter

Burr
Son till asarnas stamfar Bore. Bure gifte sig med jättinnan Bestla och har med henne sönerna Oden, Ville och Ve. Burr och Bor är andra former av gudfaderns namn. Burs namn är med i Völuspá och Hyndluljóð.   Bure, Bor och Bestla hör alla till Rimtursarnas släkte, som nästan utrotats av Tor och de andra Gudarna, vilket hände ”arla i urtid” och långt innan människornas tid. En saga berättar, att Bur var ”lagder på ludr” eller ett slags flytande träkärl, och gav upphov till resar och jättar.

14390250581_19318008d3_bByggve, som gav oss bygden, åkern och ölet…

Byggvir
Beylas make och Frejs tjänare. Byggvir har med ölbryggning att beskaffa. Om han och hans maka är vaner eller alver är oklart, men gud är Byggvir och den som ska tillbes då öl ska bryggas. Även mälden är ett område Beylas make råder över. Byggvir är med i Lokasenna. Byggvir stupar i ragnarökslaget.  Många har ansett, att Byggve skulle vara närbesläktat med Bjugg, alltså kornskörden, av vilken ölet framställs – och att han är ett slags personifikation av detta, ungefär som ”John Barleycorn” i Engelsk bryggeritradition. Han är också särskilt viktig till Jul, och när  ”såkakor” bakas inför nästa årsväxt.

john_barleycorn_by_wigglebum-d59e0qqBritter och Kelter ägnar än idag ”John Barleycorn” eller Byggve faktisk dyrkan…

Bylgja
Bylgia är den sjunde av Ägir och Rans nio döttrar.  Hennes namn betyder helt enkelt Bölja, som var och en kan förstå. Än idag har folk faktiska syner av henne, och hon liknas vid Knubbsälar och andra sådana väsen.
Bára
Båra är den åttonde av Ägir och Rans nio döttrar. Hennes namn betyder ”den bärande” vilket är ett lämpligt namn för en havsvåg. Hon tillbes ännu som ”den stora vågen” eller dyningens bärande kraft, inte att förväxla med Tsunamis eller mer destruktiva vågor, som syns i andra Ran-döttrar. (se Blodughadda)

diva-bara-01-wallpaperBára är också ett kvinnonamn i det slaviska Ryssland och Tjeckien, mfl länder. Namnet är en avledning av ”bära” eller ett proto-indoeuropeiskt brthis – som också syns i engelskans ”birth”, ”boren”, ”buren” osv – vilket har med kvinnor och vågor att göra..

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s