Segerblot – och Notre Dame har brunnit…

Idag, första fullmånen i April, är det dagen för Segerblotet enligt den gamla svenska och Hedniska almanackan. Jag firar detta blot tillsammans med goda vänner, som sig bör; ty falska vänner har man ingensärdeles nytta av, utan kan lika gärna ha eller mista. Våren har segrat i Mälardalens landskap, och värmen sprider sig, tack vare Gerd och makternas vilja. Så har vi då åter fått en vår i Svea Rike.

I Paris har den gamla katedralen Notre Dame fattat eld, enligt uppgift från de svenska kvällstidningarna till följd av slarv med en trasig säkring under det att renoveringsarbeten utförts på kyrkan. Det var varken de många islamistiska aktivisterna i Frankrike eller Femen som slog till den här gången, utan ovarsamt utförd kulturminnesvård, något som stämmer till eftertanke och varslar om risker. Donald Trump lär ha twittrat sina kondoleanser, och President Macron har i ett uttalande sagt, att kyrkan skulle vara central för hela Frankrikes självbild och ovillkorligen måste restaureras, så fort som möjligt. Det kan man ju hålla med om, med tanke på byggnadens historiska betydelse, men knappast för att det är just en kyrka…

Själv tror jag att händelserna i Paris är ett tecken på att kyrkans maktställning nu definitivt är förbi, och att det inte längre går att ”ställa kyrkan mitt i byn” eller resa fler katedraler. Medeltidens världsbild, då kyrkor kunde tillåtas dominera stadsbilden och statssilhuetten i en hel stad, tillhör ohjälpligt det förgånga, och är i alla fall inget vi svenskar eller Nordbor behöver ! Händelserna i Paris är tragiska – men om den kristne guden är allsmäktig, varför stoppade han då inte elektrikern… ”Varde ljus” sa någon…och det vart det…

Så kan det gå !

5 tankar om “Segerblot – och Notre Dame har brunnit…

  1. Nu får du hjälpa till att reda ut det här. I år har vi haft 4 fullmånar sedan vintersolståndet.

    1. Första full (efter första ny) efter vintersolståndet (jul) = midvinterblot i Torre (Tors) månad
    2. Andra full (efter första ny) efter vintersolståndet = disablot i Göje (?) månad
    3. Första full (men ej efter första ny) efter vårdagjämningen = vår/segerblot i Mars (Tyrs) månad
    4. Första full efter första ny (alt. andra full) efter vårdagjämningen = vår/segerblot i April (Ostaras/Gerds) månad

    Är 3/4 substitut till varandra beroende på var man bor och när våren ankommer? Eller kan de ha olika syften? Segerblot får ju en osökt att tänka på Tyr och vårblot kanske mer pekar på den (väl?) egentliga vårfrun Ostara/Gerd.

    Om det senare har vi haft ett blot varje fullmåne hittills i år vilket i sin tur pekar mer åt 12 än 8 ekrar i årshjulet.

    Framåt väntar vanadisblotet (Fröa) som historiskt borde inträffat under fullmånen i maj och inte under nymånen (valborg/1:a maj). Det bli i så fall 5:e fullmånen i rad som blot inträffar.

    Gilla

    • Tack för en insiktsfull kommentar, och glad påsk Anders !

      Vad jag vet, så har man alltid firat segerblotet i April, Vanadisblotet eller Valborg i Maj och Sidablot i Februari, vilket känns fullt logiskt – men så finns det dessa, som heter ”fornedare” och sabbar mycket samt rör till begreppen. Håller med om att antalet fullmånar under ett och samma år varierar, men alla blot ligger ju inte på en fullmånedag – Midsommarblotet och Julblott vid Midvinter, till exempel, som dock inte får kallas Midvinterblot (varför inser den klurige…) Tror faktiskt inte vårblotet och segerblotet varit helt utbytbara, utan antar – dock helt utan vetenskapliga bevis, att vårblotet alltid kommit först, dvs i Mars månad, och segerblotet sedan, dvs när våren väl inträffat, och segrat.
      Åsiktera går också i sär om ärshjulet skall tänkas med tolv stora ekrar eller kalendariska fester, som du säger, eller åtta. De flesta ”nyhedningar” verkar föredra åtta, därför att de saknar kraft att själva arrangera tolv kalendariska blot, men jag föredrar att blota en gång i månaden, gärna vid fullet… Något klarare uttryckt, hoppas jag ?

      Gillad av 1 person

      • Glad Påsk Herr Hedning 🙂

        Ja, fullmånens betydelse var ju fundamental i så många aspekter inom asatron och hur samhället var ordnat under förkristen tid, att jag har svårt att se att en fullmåne passerades helt utan notis emedan en annan ledde till både blot och ting. Samtidigt ter det sig naturligt att olika fullmånar spelade olika roller i både kult och samhällsordning. Att vissa fullmånar innebar ”sociala” storblot, där byn (släkten), häradet (ätten) eller folklandet (stammen) samlades (med marknad och ting som naturliga bidrag) är väl mer eller mindre belagt i historiska källor. Men övriga fullmånar måste rimligen ha inneburit blot på gården och varit en naturlig familjehögtid och milstolpe i årshjulets varv på tunet.

        Sen är det intressant med det lunisolära dilemmat. Blotade man _på_ de solära hållpunkterna, eller på den efterföljande fullmånen? Och skulle isf. först en nymåne inträffa som en del hävdar? Eller både ock?

        12 eller ev. 13 fullmånar, plus 4 solära tidpunkter ger 16/17 kalendariska hållpunkter per år.

        Apropå de 24 runorna och årshjulet (som jag introducerade för min svåger under påskfirandet igår). Och som den ingenjör han är frågade han direkt om 24 runor och 12 månader. Efter en stund slog det mig om inte varje runa också representerar en tidsenhet motsvarande ett halvt månvarv? Varannan runa första halvan mellan ny och full, och varannan mellan full och ny. Ett runpar skulle då motsvara ett månvarv, och runraden blir automatiskt en kalender.

        Gilla

      • Glad Påsk Herr Hedning 🙂

        Ja, fullmånens betydelse var ju fundamental i så många aspekter inom asatron och hur samhället var ordnat under förkristen tid, att jag har svårt att se att en fullmåne passerades helt utan notis emedan en annan ledde till både blot och ting. Samtidigt ter det sig naturligt att olika fullmånar spelade olika roller i både kult och samhällsordning. Att vissa fullmånar innebar ”sociala” storblot, där byn (släkten), häradet (ätten) eller folklandet (stammen) samlades (med marknad och ting som naturliga bidrag) är väl mer eller mindre belagt i historiska källor. Men övriga fullmånar måste rimligen ha inneburit blot på gården och varit en naturlig familjehögtid och milstolpe i årshjulets varv på tunet.

        Sen är det intressant med det lunisolära dilemmat. Blotade man _på_ de solära hållpunkterna, eller på den efterföljande fullmånen? Och skulle isf. först en nymåne inträffa som en del hävdar? Eller både ock?

        12 eller ev. 13 fullmånar, plus 4 solära tidpunkter ger 16/17 kalendariska hållpunkter per år.

        Apropå de 24 runorna och årshjulet (som jag introducerade för min svåger under påskfirandet igår). Och som den ingenjör han är frågade han direkt om 24 runor och 12 månader. Efter en stund slog det mig om inte varje runa också representerar en tidsenhet motsvarande ett halvt månvarv? Varannan runa första halvan mellan ny och full, och varannan mellan full och ny. Ett runpar skulle då motsvara ett månvarv, och runraden blir automatiskt en kalender.

        Gilla

      • En lunisolär kalender innebär som vi båda märkt ganska stora svårigheter att få att stämma helt med en 12-månaders cykel, och att det var som du nämnt låter rationellt – dvs man firade storblot vid åtminstone de två solstånden och dagjämningarna – en poäng i sammanhanget är att ifall en fullmåne inföll nära dessa dagar (om än inte på dem, vilket borde ha inträffat rätt sällan) så ligger det väl nära till hands att firandet utsträcktes i flera dagar, exempelvis via ting en dag, det kultuska firandet nästa eller kanske marknad på en dag när man redan hade rest till en central punkt i varje härad eller bygd.

        Tesen om de 24 runorna, eller ”halvmånder” tror jag faktiskt är belagd från vissa runstavar. Har inget musealt exemplar att visa, men man borde nog kunna hitta ett – det här låter mycket sannolikt det också – och om vi kan komma på denna idé idag – då kan man också ha gjort det i det förgågna…

        Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s