Dags att åka till Finspångs TROLLKÄRRINGS-SKOG och minnas ”Svenska” Kyrkans Illdåd…. ?

Visste du att ”Svenska” Kyrkan torterat, avrättat och bränt 11 personer i Finspång på bål ? – Jo, det är faktiskt sant – och allt det kan man snart få återuppleva genom Östergötlands Turistbyrå och Finspångs kommun, som snart anordnar en rundvandring i den lokala Trollkärrings-skogen, belägen nära Finspång – som idag kanske är mer känt för att utgöra den ort, där Nordiska Asa Samfundet grundades, och där flera av dess ledande medlemmar liksom av en slump råkar bo…

Häxanklagelserna i Finspång stöttades, drevs och sanktionerades i mer än hundra år av ”Svenska” Kyrkan. I vissa fall avrättade man mormödrar och mödrar ur samma släkt, medan döttrarna ”fingo stå vid moderns bål”…

Historien om avrättningarna i Finspång har också förhållandevis noga dokumenterats av kommunen, som inte döljer det som ”Svenska” Kyrkan gjorde emot sitt eget folk även på otaliga andra ställen i landet.Märkligt nog har ”Svenska” Kyrkan – som ju inte är ett enda förbaskat dugg ”svenskare” än andra samfund, och som inte stöds av mer än högst 58 % av befolkningen, bett människorna i Finspång och resten av landet om ursäkt – trots att hundratals ättlingar i direkt nedstigande led efter de orätt fängslade, torterade och avrättade nog fortfarande finns i kommunen. I andra länder – exempelvis Tyskland, Storbritannien och USA har de ansvariga kyrkorna bett människorna om ursäkt – och även lovat att förföljelserna aldrig ska upprepas, eftersom ursäkten i sig ju kommer flera hundratals år försent, och dessutom är helt gratis för de ansvariga mördar-kyrkorna.

I Tyskland och andra länder finns också organisationer som menar att blott och bart ursäkter är verkningslösa, och att man på allvar måste se en rejäl attitydförändring hos de kristna. En sådan organisation leds till exempel av den tyske människorättsadvokaten och politikern Hartmut Hegeler som jag berättat om även tidigare. Han har också konstaterat att det enbart är de Lutheransk-Evangeliska Statskyrkorna i Sverige respektive Norge som hårdnackat vägrar be sina egna medborgare om ursäkt för sina fruktansvärda brott alla andra kyrkor världen över har tagit officiellt avstånd emot häxprocesserna, men från ”Svenska” Kyrkan hörs märkligt nog inte ett enda knyst. Är inte det ganska underligt, eller vad tycker ni – goda medborgare ?

Något som utmärker just häxprocesserna i Finspång framför andra, är att man använde tortyr (trots att det var förbjudet enligt svensk lag !) liksom ”vattenprovet” genom att kasta minst sju misstänkta häxor i en tjärn, som ännu finns kvar, och dessutom bränna de dömda på bål utan föregående hängning eller halshuggning med yxa, som faktiskt var det vanliga tillvägagångssättet.

I den här tjärnen kastades åtta kvinnor med vänster hand bunden till höger fot, och höger hand bunden till vänster fot – på ”Svenska” Kyrkans direkta order. Om de flöt, ansågs de vara häxor, men om de sjönk, så var de oskyldiga..och drunknade.. Samtliga flöt faktiskt…

”Svenska” Kyrkan och dess präster var hela tiden pådrivande i vad som skedde, och har otvivelaktigt det största ansvaret för brotten, även om ”världsliga” myndigheter eller med andra ord Svenska Staten också var delaktig i folkmordet på sina egna medborgare. Man har beräknat att minst 400 människor avrättades i svenska häxprocesser, oräknat alla de som ”bara” fick livslånga men till följd av hårt fängelse eller tortyr, eller också avled innan någon dom egentligen avkunnats, förutom allt det psykiska lidande, som kristendomen orsakat hela den svenska befolkningen i tiotals, ja tjogtals generationer.

Lantmätaren Johan Brandberg kunde år 1761 rita en karta, som visar var sju dömda kastades levande ned i elden från en skarp bergsbrant…

1608 övertalade ”Svenska” Kyrkan kung Karl XI att införa dödsstraff för alla typer av lövjande, signeri och trolldom. Drivande bakom detta var bland annat ärkebiskopen Abraham Angermannus, som redan på 1590-talet såg till att mer än 100 svenska män och kvinnor blev avrättade i Götaland. Också Hovkaplanen Claudis Prytz – som förde en mycket aktiv roll vid mördandet i Finspång och Östergötland hade en aktiv del i detta. Redan 1613 såg han till att en kvinna blev levande bränd på bål i Söderköping, men då var det nära att han själv råkat bli bränd. Vid bikten grep den påstådda Östgötska häxan tag i Prytz prästkappa och hade sånär lyckats dra in honom i det brinnande bålet om mästermannen eller bödeln inte lyckats rycka undan honom.

Både gamla lantmäterikartor och moderna urkunder visar var avrättningarna skedde, och var ”Svenska” Kyrkan slaktade, brände, mördade och torterade oskyldiga människor…

Efter detta var Prytz på intet sätt avskräckt, utan var fast besluten att ta i tu också med Finspångsborna. Trolldomsprocesserna i Finspång startade våren 1617 mot åtta kvinnor. I en särskild rättegång skulle de anklagade kvinnorna rannsakas och totalt hölls fyra tingsförhandlingar innan man var klar sommaren 1617. Trots att tortyr var förbjuden i lag, och att Tortyr aldrig ingått i den Germanska eller Nordiska rätten utom vid Kungamord eller Högförräderi, tillämpade man flitigt tortyr i Finspångs alla häxprocesser. Redan Olaus Petri påpekade på 1530-talet att tortyr eller pinliga förhör var av intet värde i alla fall, eftersom de misstänkta på goda grunder kunde antas ljuga och komma med falsk information bara för att slippa undan plågorna, och bekännelser under påtryckningar av olika slag var dessutom förbjudet.

Men det tog ”Svenska” Kyrkan inte hänsyn till alls.

De anklagade kvinnorna satt fängslade olika lång tid. Elin Näs hade suttit 9,5 veckor, Kirstin i Tråbrunna sju veckor liksom Ingrid i Gållbo och Margareta i Eketorp. I sex veckor hade Kirstin i Näs och Ingrid Göran Orres suttit och i tre veckor Ingrid i Rippestorp. Hur länge den åttonde kvinnan – Lusse i Mullsäter – hade varit fängslad är oklart, men hon avled i alla fall av de skador hon fick medan hon blev torterad, och man skulle ”them (kvinnorna) pina til enn sann bekennelse”.

I Räkenskaperna från tinget i Finspång kan man också läsa, att lokala smeder i trakten fick tillverka fyra stora bränntänger, tre ”fångkistor i järn” samt en sträckbänk – alltsammans bara för att man skulle kunna rannsaka och tortera de lokala trollkonorna !

Sista gången någon beskyllts för att tillverka Tortyrredskap i Sverige, förresten, var 2015 då polisen i Västerås skall ha spelat CD-skivor med dansbandsmusik för intagna…

Jämfört med Sven-Ingvars, så var det nog mycket värre på 1600-talet…

En lokal präst frågade var han skulle göra av Lusse i Mullsäters lik, men fick förstås svaret av det allsmäktiga Domkapitlet i Linköping att hennes döda kropp kunde kastas utanför kyrkogården, i den mån hon nu skulle ha någon begravning alls. Samma Domkapitel finns kvar än idag, och styr och ställer ännu med begravningar och döda i traktennumera tar man de dödas guldtänder och tjänar pengar på, fast de inte ens varit medlemmar i ”Svenska” Kyrkan.

Lusse i Mullsäter hävdade in i det sista att hon var oskyldig, och än idag sägs det att en kvinnas röst kan höras i samma ”Trollkärringsskog” där hon ropar, ihållande och oavlåtligt ”Jag är oskyldig”. Men – detta besvärade förstås inte de kristna mördarna. Enligt lantmäterirapporten från 1700-talet – som inte alls bygger på en lokal legend, utan mycket väl kan vara sanning – bands de sju man hann döma vid en lång stång bakom deras ryggar, och sen sköt man dem gemensamt ut för ett brant stup, som sedan dess kallats Trollkärringsberget, vid vars fot en stor eld gjorts upp.

Men enligt tingsprotokollen gick det inte till så. Enligt bevarade protokoll band man istället ihop häxorna tre och tre, ”de tjudrades på berget i ringar, och antändes”

Såhär behandlade ”Svenska” Kyrkan minst nio kvinnor och en man från Finspång. De hängdes upp i armarna, och sedan stack man dem med nålar för att hitta ”häxmärken” eller ställen utan smärtkänsel. Att en i armarna upphängd person till slut förlorar känseln, säger sig självt…

1620 var det dags igen. Då skulle man avrätta en redan 1617 förhörd person, Lusse i Svarttorp (inte att förväxla med sin namne) som frikänts, trots att hon erkänt att hon mött Satan vid en korsväg vid Yversta gärde i Hallsbergs socken i Närke. Vid tre torsdagar hade hon haft samlag med honom men mer ville Lusse inte erkänna. Att hon kom till Blåkulla var mer en tillfällighet. När hon en gång satt och mjölkade kom en vindpust och ”förde migh till blåkulla. Och ther såto några qvinnfolk til bordz men iagh kände them intz iag färdas så hastigt dädan” berättade Lusse enligt protokollet.

I ett tidigare förhör med prästen Erik i Hällstad hade Lusse dessutom erkänt att hon under tolv Olovsmässor (alltså 24 Augusti varje år – måste ha varit rätt tråkigt med ett såpass förutsägbart sexliv, särskilt för den lede själv !) haft samlag med Satan. Vid tingsförhandlingarna försökte hon neka till detta men tvingades vid förhör erkänna även detta.

Dessutom avrättade man också Lusse i Svarttorps man för ”dubbelt hor” då han haft sex med en gift kvinna i Stubbetorp, som ligger alldeles i närheten. Men än var det inte slut. Så sent som 1699 avrättades en man i Finspång – Erik Eriksson i Bocketorp, Hällestad för att han påstods haft samröre med den onde. Han miste livet genom halshuggning. Så här noterades det i Hällestads dödbok ”Den Aprilis halshögs och grofs neder i galgebacken Erick Eriksson i Båcketorp, som munteligen hade gort förbund med Satan, at han efter nestkomande Olai dag skulle aldeles vara i hans tienst och under hans wåld.

Vi kan bara undra om det än i denna dag finns dylika hedningar kvar i Finspångs skogar – eller vad tror ni ?  NAS grundare har icke uttalat sig i saken…

Här kan du själv se en film om ”Svenska” Kyrkans sätt att behandla vanliga medborgare… genom flera sekel återkom och upprepades detta…

Nuförtiden kan vi kanske skratta åt häxprocesserna – eller kan vi det ? Vi tror inte längre på att några kvinnor långt ute på Östergötlands landsbygd skulle ha ”bolat med Satan” eller ”fört barn till Blåkulla” som det heter. Sådant tillhör ju det förgångna, och även de kristna i Sverige har nästan helt upphört med sådant – fast inte i Borås, förstås. Där hände det 2013 att en liten flicka torterades tills dess att hon blev medvetslös – eftersom hennes egna vårdnadshavare trodde att hon var en häxa.

Istället anklagar vi våra grannar för att vara ”Rasister”, sprider rykten om påhittade sexbrott på Facebook, eller – vilket också blivit synnerligen populärt – anklagar dem för att vara ”koldioxidutsläppare”

Är vår egen värld – i dagens Sverige eller Landet Löfvén – verkligen så mycket bättre än 1600-talets Sverige, där ”lövjan och hor” ofelbart ledde till dödsstraff ?

 

Häxprocesserna är alldeles uppenbart inte slut än, för de förekommer på många håll i Världen – också i vårt eget land. ”Folkbladet”, ”Enköpings-posten” och en lokaltidning i Piteå publicerade för några dagar sedan en artikel, som tar upp en annan intressant aspekt på ämnet. Många av 1600-talets anklagade erkände ju att de ”bolat med Satan”, Blåkullaresor och allt det uppenbart fantasi-artade och falska, som man rakt ut i luften och helt utan bevis anklagade dem för – i de fall man inte själv ”tillverkat” bevisen för att få häxorna att erkänna. Hur kan det komma sig ?

Inte mindre än 130 personer i Sverige skall ha erkänt Palme-mordet, berättas det i artikeln, trots att detta enligt den officiella, Socialdemokratiska sanningen bara begicks av en enda, okänd gärningsman, som förstås på intet sätt deltog i en komplott eller så, utan handlade helt spontant och på egen hand.

Förhörsmetoder, som den i USA ofta använda sk ”Reid-tekniken” kan i många fall frambringa totalt missvisande resultat. Den tekniken går bland annat ut på att Polisen i USA rakt fram säger sig ha massor av bevis emot en misstänkt, som sedan erbjuds strafflindring eller till och med frikännande om han erkänner, och dessutom namnger sina påstådda medbrottslingar.

Exakt samma teknik användes av präster i hela Europa under häxrättegångarna. Man sade gång på gång, att de åtalade hade haft samröre med Djävulen, och att man kunde bevisa det. Ifall de då angav andra häxor, tröstades de med ”syndernas förlåtelse” och falska löften om sänkt straff. 1600-talets människor var förstås såpass indoktrinerade av kristendomen, att de faktiskt trodde att de skulle komma till helvetet respektive himlen, allt beroende på om prästerna gav dem ”syndernas förlåtelse” eller inte. Också den berömda spanska inkvisitionen lockade kättare med frikännande, eller att åtminstone få slippa bålet och istället ”benådas till hängning, yxa eller svärd” bara de bekände sig skyldiga till ”avskyvärd heresi” och alltså ångrade sina ”felaktiga” åsikter om religiösa ting.

Lägg därtill effekterna av den skam, den utfrysning ur det dåtida samhället och det grupptryck, som kyrkans och prästernas ideliga tjat och lallande om djävulen orsakade, och ni har mycket av förklaringen till varför kvinnor som Lusse i Svarttorp tvangs att erkänna saker som de inte alls gjort, närvaro på platser där de omöjligen kunde ha varit (Blåkulla !) och möten med personer de inte ens träffat.

Lusse i Svarttorp erkände typiskt nog bara vad hennes bödlar ville höra – alltså att hon bara varit på Blåkulla ett mycket kort tag, ditförd av en vindpust; men att hon inte kände igen några andra häxor där – eftersom hon fort nog tydligen skulle ha lämnat det stället – enligt egen utsago.

Sedan fanns också de som Lusse i Mullsäter.

De som hårdnackat nekade, oavsett om man torterade och plågade dem aldrig så mycket. De som stod emot. De som vägrade acceptera kristendomen, lögnerna, de falska anklagelserna, mobben, lynchningarna, misshandeln, prästernas orimliga djävulstro och alltsammans. De verkliga hedningarna, med andra ord. Och de som finns kvar – än idag.

Modern häxa, som visar vad hon tycker om ”Svenska” Kyrkan och dess metoder – då som nu…

 

En resa till Finspång i September – borde inte den rekommenderas ? Det tycker i alla fall den lokala turistbyrån – och ”äfvenså jag”..

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s