Byrjendur – mot en ny början för Asatron i Danmark

Our voice is not afraid of any other voice – but our differences are differences – not empathy… We need a new unity !”

 – Sagt av Milan Fras i Rockbandet ”Laibach”, 1992

Allt fler och fler människor i de Nordiska länderna känner sig kallade till Asatron, och vill formulera dess budskap i enlighet med den ideologi, som jag i många år fört fram här på bloggen ”Hedniska Tankar”.

Från Danmark kommer nu ännu en internet-sajt, där ett samfund kallat ”Byrjendur” som funnits ända sedan 2015 lägger fram sina ideologiska principer, vilka allesammans kommer mycket nära eller rättare sagt är slående lika min egen hedniska grundfilosofi. Dansk Asatro har länge varit starkt, och enligt en del beräkningar finns nu mer än 8000 organiserade Asatroende i det landet, om man ser till alla organisationer och samfund som öppet publicerat sig, och alltså är exoteriska, eller öppna för vem som helst.

Självfallet bär det tilläggas, att inte alla hedniska samfund, i Danmark eller någon annanstans är just det (det finns esoteriska riktningar av Asatro också, och de är inte för ”vem som helst” för där måste man komma med per rekommendation, och via personkännedom och personliga färdigheter – Samfundet Särimner som med mer än 700 medlemmar verkar i Sverige och även inom den svenska statsförvaltningen, är just ett sådant esoteriskt samfund – vi är ett slags ”stay behind” rörelse – bland annat )

Mot EN NY VÅR i Danmarks Rike. ”og det er FRÖJAS sal…”

Snarare än att diskutera olika sorters blot, namnen på dem, kalenderfrågor eller enskilda gudomar och hur de uppfattas, har Byrjendur formulerat den egna ideologin först av allt, och det tycker jag är bra. Grunden, säger man, är Folkmedvetenhet, och att man som Asatroende är medveten om att man de facto tillhör ett visst etniskt ursprung och en viss kultur, samt ett historiskt sammanhang – vilket alla människor och alla folk enligt FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna faktiskt HAR rätt till – även det svenska folket, trots att just dess rättigheter idag ofta förnekas eller förvanskas av en del politiker, liksom rättigheten till en svensk eller nordisk kultur och historia överhuvudtaget. Detta innebär emellertid inte alls, att man på något sätt skulle anse sig bättre eller överlägsen någon annan etnisk gruppering, folkstam eller kultur respektive religion – några sådana värderingar läggs inte alls i detta – eller för att citera den danska sajten:

At være folkebevidst er at være bevidst om, at man tilhører et folkeligt fællesskab og at man således identificerer sig med folkestammen, hvilket indebærer ansvarsfølelse for dennes lykke og trivsel, samt stolthed over både tilhørsforholdet og selve folkestammen. Vi mener, at alle folkeslag alene har glæde af en sådan tilgang.

För det andra är Asatron tydligt anti-totalitär, och värdesätter yttrandefrihet, uttrycksfrihet och rätten till en individuell livsföring, utan överhöghet från kyrka eller stat.

Som stolte nordboere bliver man desværre nemt tillagt ønsker om at ville undertrykke andre, hvilket vi kan afvise da vi er i bund og grund er antitotalitære, altså imod tvang, ensretning og centraliseret magtmonopol, og vi hylder den nordiske tradition for frihed, lav magtdistance og tillidskultur. Så sådanne beskyldninger grunder frem for alt i uvidenhed og paradoksalt nok en manglende vilje til at acceptere forskellighed.

Vi er også natursakralister (Se fodnote 3), da vi anser naturen for at være hellig og dermed ukrænkelig, hvilket betyder, at naturen ikke skal lide unødig overlast, men skal varetages og anvendes i taknemmelighed og med omtanke. Som del af den nordiske folkeæt har vi tilmed et særligt ansvar for og tilhørsforhold til den nordiske natur. Ligesom vores kultur, fædreland og slægt ikke er noget vi ejer, men noget vi har ansvar for at hævde, dyrke og overlevere i samme eller bedre stand end modtaget. Således er det vores ansvar og hellige pligt med fornuft, at værne vores nordiske natur mod unødig rovdrift og tilsvining (uden at være forblændet af illusionen om klimatosseriet).

Endelig er vi antimonoteister (Se fodnote 4) og har derfor en direkte modvilje mod religiøst sandhedsmonopol og kan på ingen måde acceptere, at mennesker der dyrker deres egne guder bliver kaldt vantro og det der er værre. Vi forbeholder os retten til at være kritiske overfor monoteisme, både ud fra et historisk synspunkt, men i sandhed da også ud fra et fremtidsrettet perspektiv.

ENA: Etnopluralisme – Natursakralisme – Antimonoteisme er vigtige standpunkter, da de netop søger at beskytte hhv. folkestammernes, naturens og gudernes eksistensgrundlag (se Magterne, Jorden og Folket).

Natursakralismen, eller medvetenheten om naturens helighet, skall inte överdrivas eller slå över i ”klimatosseri” skriver man på den danska sajten. Snarare är Etnopluralismen, kampen för rätten till det egna landområdet – en okränkbar rätt till – och den nationella självständigheten viktiga mål, och det innefattar också kampen emot totalitära läror, som till exempel Monoteism, och avskyvärda religioner som Islam och Kristendom, vilkas mål alltid varit att undertrycka den fria och starka, stolta människan.

Sådant vänder man sig i det goda gamla Danmark nu alltmer bort ifrån, och i stället vill man i styrka och frid dyrka sina fäders gudar och gudinnor. Vem kan alls invända emot den saken, ifall vi faktiskt har religions- och åsiktsfrihet ?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s