FOLKLIG PROTEST i Vetlanda

Från Vetlanda – samma ort där sju etniskt svenska män nyligen höggs ned på öppen gata av en Allah-Akbar skrikande Afghansk islamist – vars gärningar mystiskt nog inte rubricerades som ”hets mot folkgrupp” rapporteras nu om ett nytt dåd. Någon lade ett avhugget huvud av en vildsvin på en Koran, och lämnade denna konstnärliga installation på en parkeringsplats i närheten av den fanatiskt religiösa Smålandsorten.

Men nu blev det genast klassat som ”hets” trots att Koraner inte är någon folkgrupp, och muslimer heller inte är det, eftersom de inte uppvisar några etniska kännetecken som grupp överhuvudtaget – de har ju sitt ursprung i många olika folkgrupper och världsdelar. Hur opartisk är egentligen den svenska polisen, i Vetlanda och på andra håll ??

För mig som sann djurvän, råder det ingen som helst tvekan om att det stackars oskyldiga Vildsvinet blivit svårt förnedrat, till följd av beröringen med Koranen.

Inget Vildsvin har någonsin i skrift uppmanat till mord eller våld, men det har Koranen gjort – mer än hundra gånger !

Borde man inte anmäla de skyldiga för ”hets mot oskyldigt djur” eller kanske djurplågeri istället ? Vildsvin är för det mesta helt fredliga och oskyldiga varelser, som inte går till anfall, om inte de blivit retade eller anfallna av människor och hundar först, och däri ligger kanske ursprunget till den folkliga protest-aktion som vi nu fått se.

Samtidigt har man inte bestraffat gärningsmannen bakom det senaste islamistiska illdådet, trots att det varit tydligt riktat emot etniska svenskar. Vem är det då egentligen, som ”hetsar” emot vem ??

Den kvinnliga journalisten Katerina Janouch, rapporterar såhär om konflikten i Vetlanda, och Löfvén-regimens hantering av densamma:

Smålandspolisen mobiliserar och har kallat in förstärkning för att rusta sig mot den kanske allvarligaste våldsvåg som bibelbältet hittills skådat.
Den utlösande incidenten var ett vilsegånget vildsvin som verkar ha befunnit sig på fel plats vid fel tidpunkt, varpå det drabbades av allvarliga stickskador. Skadorna på vildsvinets hals var omfattande (dock tycks resten av kroppen ha klarat sig, något som lyfts fram som en positiv faktor av Vetlandas socialdemokratiska majoritet). På en parkeringsplats har den stickskadade vildsvinsdelen placerats på en helig skrift. Detta har sänt chockvågor genom rikstäckande media. I synnerhet SVT rapporterar upprört om den värdegrundsstörande incidenten och kan avslöja att en anmälan om hets mot folkgrupp har upprättats, helt i enlighet med de nya hädelselagar som nu trumfar svensk grundlag och som klubbats igenom som ett led i ökad religionsfrihet.
Parkeringsplatsen har spärrats av och en specialistgrupp arbetar nu dag och natt för att få fast de misstänkta gärningshenen. ”Vad kan hända härnäst? En punkterad get som lägger sig på en Talmud? Ett får som tror att Bibeln är ett liggunderlag? Man vet aldrig var detta kan sluta” rasar Seth Anusson, facklig politisk ombudsman på Socialdemokraterna. ”Vi måste försöka kroka arm alla partier i Vetlanda och visa att det här inte är okej!”
Den heliga skriften har förts i säkerhet och vistas nu på hemlig ort i väntan på utredning. En sakkunnig har inkallats för att slå fast vilka folkgrupper det rör sig om som drabbats av hets, då det inte är riktigt klargjort. Därför förlängs nu också de trygghetsskapande åtgärderna i Vetlanda med hjälp av piketpolis från Nässjö.
Småstök i form av grupper som drabbar samman på gator och torg, knivöverfall samt uppgörelser (troligen mellan missnöjda pensionärer med etniskt svenska namn, som slåss om rabattkuponger på Willys) är bara käbbel, för att citera statsministern. Expertgruppen Expo har slagit upp ett provisoriskt tält mitt på stora torget i Vetlanda och där placerat extremistexperten Daniel Poohl, som arbetar febrilt för att stävja det högerextrema våld som skakar den lilla idyllen. De grisiga konflikterna måste stoppas!
SÅDAN ÄR SÄRIMNER ! Stöd Hedendomen !!

4 tankar om “FOLKLIG PROTEST i Vetlanda

  1. Hej!

    Följt din blogg ett tag nu och vill bara tacka för all informativ och intressant läsning!
    Har en liten fråga till en som är så kunnig som du, forskade nämligen häromdan om ”finska vikingar”, bland journalister, förstå-sig-på-are, och historiker så går åsikterna isär om de fanns eller ej, vissa menar att de finska stammarna aldrig satt sin fot i en båt för att de var ett skogsfolk medans de samtidigt finns estniska nationalister som menar att de är en skam att inte estniska vikingar uppmärksammas av media…

    … men hursomhelst, så blev jag nyfiken på just ordet viking, eller víkingr, för jag såg att det gång på gång refererades till att betyda ”pirat” i finsk och estnisk media, men de är inte något som jag köper eftersom de först och främst var handelsmän. Min känsla är att första delen av ordet betyder just vik, men vad betyder då -ingr?
    Vet du var själva ordet betyder och när det kom i bruk?

    /hälsningar från halland

    Gilla

    • Det finns en massa teorier om ordet Vikings ursprung.

      Redan på 1980-talet redovisade historiska muséet mint fem av dem på omslaget till en skrift med namnet ”Vikingatidens ABC” om jag kommer ihåg rätt. En teori går ut på att det är det latinska ordet Vicus, som ursprungligen betyder gränd, men också handelsgata (sådana etablerades tidigt utanför romerska lageionsläger) och därmed en handels-bosättning som avses, en viking är alltså en handelsman, som bor i en sådan, och står därför i motsats till en jordbrukare eller bonde. Man har också tänkt på ortnamnet Viken, vilket antingen är det Skånska Viken intill Öresund, eller hela Västkusten förbi Kattegatt, Skaderack och oslofjorden, som också kan kallas ”Viken” i likhet med Bohsuläns kust. Sltuligen har man också jämfört med det medeltida uttrycket Vikosjö eller Veckosjö, vilket inte alls är den sträcka man kan ro på en vecka, utan den sträcka som en roddare kan ro innan han behöver bli avlöst, och alltså får ”vika” eller sluta ro. Givetvis är begreppet ”Vikosjö” inget exakt mått, utan det varierar med hänsyn till väderlek, våghöjd, roddarens styrka och kondition, samt vilken typ av farkost det är fråga om, men sträckan var aldrig kortare än tre-fyra sjömil, har man ansett.

      Jämför det finska namne Ruotsi, för Sverige, vilket ju också har med rodd, roddare och Ro(d)slagen eller roslagen att göra. Det har gjorts enstaka vikingabåts- om ej skepps fynd i det inre av Finland, som lapuribåten, och på Åland och i Svenska Finland finns svensk ortsnamn som går tillbaka till 600-800 tal, och dessa bevisar alltså att det fanns en svensk bosättning där, liksom i det finska Österbotten redan då.

      En bra bok som kan vara läsvärd i sammanhanget är Paula Wilsons ”Röster från Forntiden – Ortnamn berättar” som handlar just om de svenska bosättningarna i Finland, liksom det faktum att det förstås FANNS finska vikingar – lapuri-båten får anses vara ett arkeologiskt bevis, så gott som något – även nyare fynd på Ösel, inte bara skepp utan också husgrunder till nordiska långhus och andra artefrakter, tyder på att det fanns en nordisk-estnisk-finsk blandad handelsbefolkning där, till skillnad från de infödda esterna i Sooma-träsken och andra mer otillgängliga delar, där båtar väl behövdes, liksom på de finska sjöarna

      Tackar för en intressant fråga.

      Gilla

      • Tack för ett så utförligt svar!

        Det är väldigt konstigt faktiskt att man inte helt säkert kan säga vad ordet betyder när de är så vida använt.
        Tänkte lite mer på de här med de finska vikingarna, var det etniska svenskar som bodde i Finland, eller var det etniska finska vikingar? Det känns lite konstigt att svenskar skulle dela med sig av sina vapen och sin kunskap när det gäller skeppsbyggen och segling, dels ger de ju en fördel att hålla på sina hemligheter, och dels har man ju läst en hel del källor som säger att nordbor absolut inte delade med sig av dessa saker. Sen tänker jag på att tillexempel Tacitus skriver att de finska stammarna var skogsfolk som inte bodde vid havet och kunde inte bygga skepp (kommer inte ihåg om saxo skriver samma sak men har en svag minnesbild av det), och att finländarna skulle på den tiden få igång sitt skeppsbyggande och seglande så att dom kan konkurrera med skandinaver känns väldigt otroligt när skandinaver har varit på haven sedan före istiden (tänkte tex på komsa kulturen som jagade säl i båtar) och redan vid bronsåldern var vi ju skickliga på haven medans de finska stammarna inte något skeppsbyggeri att prata om vad jag vet.

        Åter igen, tack för en himla bra blogg 🙂
        Mvh, Ebba.

        Gilla

      • Tackar för en bra kommentar, Ebba !

        Även om det säkerligen fanns ett inslag av både finnar och slaver bland vikingarna i Öst, så menar jag förstås inte att det därmed vr så att alla slaver eller finnar övergick till en vikingatida handelskultur. Jag tror att vi idag har en besvärlig tendens att övervärdera ”multikulturalism”, sk ”blandkulturer” och kulturutbyte överhuvudtaget. Ser man till Grönlandskolonin, som ju bestod till 1430-talet ungefär, så grundades den hela tiden på jordbruk, och Nordborna på Grönland övergick aldrig – utom vad gäller enstaka individer – till Inutiternas eller Eskimåernas livsmönster – vilket jag tar som bevisning för en sak..

        Ju ”lägre” eller enklare teknologi ett samhälle har, ju mer håller man fast vid invanda produktionsmönster och det som visat sig fungera i längden. Det är först med ökande teknologisering av samhället som vi ser ”fria val” skulle jag tro, och även vad gäller de Nordiska länderna var ju de sjöfarande, varesig de nu var handelsmän eller krigare, ändå ett fåtal, sett emot de bofasta bönderna..

        Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s