Jul och Midvinter

Gävlebocken är här igen… (artikel från 11 December 2014)

Julen – denna Hedniska fest som alltid ingått i Asatron, och som inte har så mycket med kristendomen att göra – närmar sig återigen. Redan själva ordet ”Jól” eller Jul är Nordiskt, och redan på 1600-talet kände tidiga språkhistoriker till att det var Midvintersolståndet, och det faktum att ”Världen då hvälfver sina hiuul” (som man då skrev) inför det nya året, som var upphovet till ordet. Som vanligt har de kristna gjort allt vad de kunnat för att förneka fakta, precis som vanligt, och själva lägga beslag på hela firandet, en vana av ett slag som man kallar ”cultural misappropriation” nuförtiden, och som inte är väl sedd, åtminstone bland sansade etnologer. Eftersom de tidigaste beläggen för ordet Jul eller det engelska Yule är minst 500 år äldre än 1100-talets ganska sena påhitt om ”kristmässe” osv – ett ord som aldrig etablerats hos oss och kommer redan från 500-talets Germaner, finns det ingen anledning att förneka sanningen längre.

keep-christ-out-of-yule

Odens betydelse för Julen känner väl de flesta till nuförtiden (så småningom skall jag skriva mer om detta ämne, klicka på länken som är understruken i föregående mening om du vill veta mer) och hur den vandrande, vise guden kom med gåvor i Julnatten känner nog också de flesta till, men när det gäller Julbockens hedniska ursprung, är det ibland sämre ställt med kunskaperna.  I Finland, förresten; heter Jultomten fortfarande Juolopukki och uppträder ofta i bockgestalt, precis som han alltid gjort i delar av vårt land. Många ser Julbocken som tillägnad Tor och hans bockar, men ingen kan veta säkert. I essäsamlingen ”Den Osynliga Närvaron” skrev den legendariske etnologen Dag Strömbäck på sin tid en hel uppsats om bland annat Julbockar, och berättade om hur det var belagt med dödsstraff så sent som på 1500-talet att ”Cervuleam Facio” eller ”Göra Bockar” (eller hjortar) som det hette på latin. Biskopar på Färeöarna, Island och på andra ställen i Norden sökte med all makt utrota denna folksed, och även om man inte säkert vet om det var halmbockar det var tal om, eller om det gällde ett förbud emot att själv klä ut sig till bock med horn och allt – eller om det nu var fråga om att förbjuda alltihop eller båda sakerna lyckades kyrkan och de kristna aldrig utrota sedvänjan ändå.

Strömbäck har gått igenom ett stort antal Vikingatida och Medeltida källor från Island och Nordatlanten, och kommit fram till att skaldekvädenas uttryck om att höja Frejs lek som det står i Torbjörn Hornkloves drapa om Harald Hårfagre (båda personnamnen har en koppling till håriga bockar och getter, vilket kanske inte är en slump) inte bara var en självklar synonym för Julfirande sådär i största allmänhet, men att man faktiskt lekte Julbock och hade en del danser och krumsprång för sig, inte olikt det senare norska ”Hallingkastet” där man bokstavligen slog klackarna i taket vid firandets höjdpunkt – bara för att visa sin vighet. Kung Harald, förresten, var så hård att han drack Jul utomhus, och på sitt eget skepp till havs, men det är en annan historia..

original

18 November i år kunde Dagens Nyheter och andra Riksmedia berätta om hur årets upplaga av Gävlebocken invigts – nu strategiskt placerad intill en permanent bevakad taxistolpe. Som vanligt har Gävlebocken sin egen sajt på internet, komplett med Twitterflöde, och följare i minst 20 länder Världen över. Ända sedan 1966 då Gävlejournalisten Stig Gavlén och tidningen Arbetarbladet försökte sprida lite julglädje till alla de, som ingen Jul annars får, och lysa upp den egna hemstaden i Vintermörkret har Gävlebocken varit föremål för skändliga attacker.

Man kan fråga sig varför det finns ett sådant oerhört hat emot vårt Nordiska Julfirande, och varför inte ens en oskyldig halmbock får stå i fred för all Monoteistisk fanatism och förföljelse. Trots nästan 50 års kontinuerlig existens, och ständig återkomst – Gävlebocken är som Särimner, och Särimner är evig ! – har nästan inga bockbrännare dragit inför rätta. Inte bara Gävle stad utan till och med Svenska Kyrkan, den lokala brandkåren och många lokala företag, instutioner och samfund utöver det har hela tiden stött Gävlebocken som idé och symbol – men ändå finns det dem som hatar vårt land så mycket, att de måste förstöra alltsammans ! Ok, skillnad vore det väl om bocken vore olagligen uppförd, men nu har han faktiskt Gävle Kommuns tillstånd och så har det varit ända sedan början – dessutom behövs inte bygglov för halmbockar. Man kunde jämföra med vissa andra organisationer, som olagligen och utan lov använder sig av statens och Riksantikvarieämbetets mark för att ställa ut diverse prylar utan tillstånd, eller sämre gatukonst – men så har det aldrig varit i Gävle…

2001 uppdagades det att en svart amerikan från Cleveland Ohio, som på åtskilligt oklara grunder lyckats ta sig in i Sverige hade bränt ned bocken. Han greps på bar gärning av en Gävlebo. Senare dömdes han till 18 dagars fängelse och 100 000 kronor i skadestånd – som han aldrig betalade… Numera vistas han åter i USA, där en svensk tidning för några år sedan intervjuade honom. Att bränna flera ton halm är inget oskyldigt nöje, särskilt inte i en tättbefolkad stad, ansåg domstolen den gången – men man kan ju undra hur rättspraxis är idag, 13 år senare.

Undrar hur länge Gävlebocken klarar sig i år ?

Och var kommer det vettlösa hatet emot den nordiska Julen ifrån ??

I morgon mer om samma ämne…

 

Hur Oden blev Jultomten…och så några rabiata tomte-hatare… (artikel från 2014-12-19)

Att Oden själv givit upphov till våra dagars föreställning om Jultomten är numera vedertaget bland etnologer, även om meningarna än så länge är delade om hur det gick till. Till och med Wikipedia har tagit upp teoritråden både på engelska, svenska och många andra språk. Ett av Odens många namn är för övrigt Jolnir, eller ”Jularen”, alltså själva Julens Herre, och tillika är han ”Jolnárfadir” eller ”Langbardr” – den långskäggige Julafadern. Frågar man svenska barn av idag vem som är Julens verklige huvudperson får man också ett snabbt svar – det är förstås Jultomten – Julen har inget med någon barnslig jesus att göra…

Georg_von_Rosen_-_Oden_som_vandringsman,_1886_(Odin,_the_Wanderer)I Oden eller Jolnir, vandraren som gav visdomens gåva, ser vi den moderne Jultomtens hedniska upphov…

I England blev Jolnir-figuren snabbt till en anonym ”Father Christmas” medan han i Frankrike blev ”Peré Noel” – båda namnen är en direkt översättning av det Norröna ”Jolnarfadir”. Trots nordisk och vikingatida kolonisering kunde man liksom inte erkänna Jultomtens verkliga upphov, och lika illa var det förstås i Sverige, sedan intoleransens kulturskymning införts även här, någon gång på 1200-talet. Ingen annan av Asatrons gudar kom att bli så hatad och förföljd, som just Oden, den ensamme vandraren som gav vänliga råd – men aldrig budord eller förbud – till människorna. Snabbt förvandlades han till ”Oon” eller till och med ”Hin onde” och betraktades som en djävul eller demon – ett mycket inskränkt sätt att se på saken som tyvärr fortfarande lever kvar, än idag…

Odensgestalten glömdes till slut bort, och Jultomten eller Jolnir blandades samman med den lille gårdstomten, som finns hela året om. Det hände först på 1800 talet – man kan tänka på Viktor Rydbergs kända dikt men de ursprungliga, hedniska Jultraditionerna konkurrerades aldrig helt ut ändå. I Norge och Västsverige trodde man allmänt att det var Åsgårdsreien eller Odens Vilda Jakt man kunde höra i Julnätterna – när förfäderna och de döda i varje släkt kom för att besöka de levande vid varje års slut. Deras tåg gick över himlavalvet, och liknades också vid stjärnorna i Vintergatan.

Aasgaardreien_peter_nicolai_arbo_mindre”Åsgårdsreien” av Peter Nicolai Arboe (1876)

I många delar av Västsverige var det sed att maten skulle stå framme på bordet under Julnatten, när de döda kunde besöka sin gamla ätt, och ge gåvor åt sina levande släktingar. Ordet ”Julklapp” har väl som alla vet ursprunget i en sed att som en anonym givare kasta in en gåva i huset – för att efterlikna förfädernas vana. Den Engelska traditionen med strumpor på spiselkransen och tanken att tomten åker i en Nordisk släde, förspänd med renar, och helt och hållet är nordbo, kommer från precis samma håll. Gårdstomten gav aldrig några gåvor, utan var ett lokalt rå eller en rådare man måste hålla sig väl med, men med den vandrande Guden Oden själv var det annorlunda – han gav av sig själv för bara givandets skull.

Den moderne Jultomten anses av somliga vara ett verk av vykortsillustratörer som Jenny Nyström, eller Haddon Sundblom i USA – berömd på 30- och 40-talen som illustratör till Coca-Colas Julannonser, men varför valde Sundblom – som var svenskättad – att klä sin Jultomte i flammande rött, med vitt foder av kattskin och ett svart läderbälte ? Detta var exakt samma utstyrsel som den Torborg Lillvölva bär i fjärde kapitlet ur ”Erik Rödes Saga” och den är inte för inte den Asatrogne Godens och Gydjans speciella dräkt.  För övrigt var inte Sundblom eller 1800-talskonstnärerna först. Redan 1686 utgavs ”The Examination and Tryal of Father Christmas” där Jólarfar eller Oden ställdes inför rätta av ilskna puritaner, som ville förbjuda Julen.

Jultomtens dräkt och utseende har hållit sig märkligt konstant genom flera sekel, och den är därför inte alls något modernt påfund, även om den med tiden kanske förgrovats i detaljerna, och nästan ingen minns vem den egentligen syftar på…

FatherChristmastrial

Också många Hedningar och Asatroende i USA, förresten – hälsar numera teorin ”Santa = Odin !” med glädje, och betraktar den som fullaste allvar. Se länken här, som på ett seriöst sätt beskriver mer om den symboliska bakgrunden, eller läs mer här. Vill ni höra en riktig amerikansk frikyrkopastor, som på ett tämligen partiskt sätt (om man tänker på de braskande, lite väl amerikanska illustrationerna ) beskriver det hela – ja se då Youtube-klippet här. Pastorn Jim Stanley är för övrigt en artig man, som inte sänker sig till samma låga nivå som de flesta kristna.

Där hör ni ! Vi får alltså våra Julklappar från Oden på Sleipnir, säger Pastorn – och ”Renen Rudolf med Röda Mulen” är bara ett modernt, hädiskt påhitt !

images-6

Till och med kristna i USA erkänner numera ”Odin – the giver of gifts !”

Här kunde nu detta inlägg sluta, med verklig julstämning och i endräkt och frid – men se ! Vissa kristna skall som vanligt förstöra alltihop,  och rent ut sagt uppträda som skitstövlar… Bland andra frikyrkor och katoliker har uppfattningen spridits att Santa = Satan, och fram kommer den gamla intoleranta lögnen om att Oden är Djävulen, att alla våra inhemska gudar är demoner egentligen, osv osv. Vart vill man egentligen komma med detta kristna tjat ? Blir någonting i vår Värld bättre om vi tror oss omgivna av onda demoner hela tiden, eller blir det i stället så mycket bättre, om vi firar Jul i en stämning av givmildhet och frid, såsom det är och verkligen borde vara ?? Tror man på människorna omkring sig, och tror man att människan liksom naturen egentligen är god – så blir väl livet bra mycket godare än om man hela tiden springer omkring och tror motsatsen, och det väl också detta som är Julens egentliga budskap ?

Tidningen Metro kunde den 7 December i år rapportera om katoliken Dennis Higgins i England, som lärt ut att Jultomten skulle vara en demon – detta till sjuåriga skolbarn. Resultatet har inte låtit vänta på sig. Föräldrar över hela England betraktar genast den här personen som en riktig ”Scrooge” och de vill ha kvar vad som kallas ”good cheer” och en traditionell Jul – med den nordiske Tomten i centrum, som det brukar vara, och rektorer och andra samhällets stöttepelare får tala denne intolerante prästman till rätta, rapporterar ”The Telegraph”.

h_ngt_nisse_502164aI Danmark härjar fortfarande ”Nissehaderen” Jon Knudsen, som tack vare sin intolerans emot den Hedniska Julen blivit landets mest hatade man…

Sedan år 2010 har en viss Jon Knudsen i Lökken på Norra Jylland fortsatt att hävda att Jultomten är en ond demon, och även i år lär han ha hängt en tomte-docka utanför sin danska frikyrka, precis som vanligt. Redan första året han började ägna sig åt de här dumheterna satte hans danska grannar ut Trädgårdstomtar på hans förstutrapp, skickade Tomte-vykort, och spelade CD-skivor med traditionell julmusik som ” På loftet sidder Nissen med sin Julegröd, ja Julegröd...” så att det ekade över grannskapet…

Pastorns hat-sajt med demonpropaganda finns fortfarande uppe på nätet, men media i Danmark står förstås helt på vanligt folks sida, som detta reportage visar..

222Öppet Jultomte-vänliga kyrkor har däremot siktats överallt i Sverige…

tomte_nyar_kyrkan

En hednisk motrörelse lär ha bildats, bland annat av en hemmafru på Fyn, och Pastorn tycks inte ha så mycket för sitt kristna hat… Oaktat ett försök i Ryssby, 2006 från Svenska Kyrkans sida (se detta klipp från Expressen, år 2006), verkar det till och med som de allra mest ultrakonservativa kristna på den yttersta högerkanten i Sverige (exempelvis ”Evangeliska Fosterlandsrörelsen” och flera andra frikyrkor i samma stil) accepterar bruket av tomtar, och i vissa kyrkor har de setts till och med i uppenbar närhet av altaret vilket jag för min del ser som ett solklart exempel på Assimiliation, inte Integration, eller hur en starkare och sundare kultur till sist besegrar en svagare, eftersom svaghet, Monoteism och intolerans, ofta hör ihop…

julkrubba_mindre-för-webb

 I Växjö var man år 2011 helt på det klara med, att Jultomtar kunde sättas t.o.m på altaretOden själv i en kristen kyrka !!

Ställd inför faktum som dessa kan man undra, vad Odens eller Tomtens budskap egentligen är för något. Patrik Lindenfors, och Humanisterna i Sverige har funderat mycket på den saken, och så har även jag. Redan 2012 kom Patrik Lindenfors på att Jultomten eller Oden är bättre än Gud, för betänk:

  • Oden eller Jultomten straffar ingen, och hotar inte med Helvetet eller fruktansvärda straff i all evighet
  • Oden eller Jultomten struntar fullkomligt i, om du ens tror på honom eller inte
  • Han ger dig gåvor ändå, och kräver endast att du borde vara ”snäll”
  • Inte någonstans har Oden eller Jultomten uppställt några regler, lagar eller budord för vad som är ”snällhet”. (Jämför med Hávamál – där finns bara ”goda råd” som man får ”nytta” och ”välgång” om man följer – men det står inget om att man måste följa dessa regler slaviskt, eller ens till en del, om du inte vill…)
  • Han låter dig istället själv räkna ut vad som är ”snällt”, hur mycket snällhet du i så fall bör visa, och emot vem
  • Oden eller Jultomten säger inget om vad som är ”osnällt” heller – och låter dig tänka själv även här.
  • Oberoende om du är Folkpartist, Sverigedemokrat, svart, vit, fet, smal eller vem du än är, ger dig Oden eller Jultomten gåvor i alla fall
  • Han brännmärker ingen som ”icke snäll” och ger heller ingen fingervisning om vilken sorts åsikt som skulle vara ”snällare” än någon annan

 1c841f55b2e38063de5c02bf02754032

Var så säker ! Även om vissa tydligen ogillar Oden och den Nordiska Julen, blir det som vanligt Jul i alla fall…

Särimners Sändebud – om Julskinkan och det svenska…. (artikel från 2014-12-27)

Inte mindre än 98 % av alla svenskar äter Julskinka till Jul, skrivs det i ett annat sammanhang på Internet. Ända sedan Frejsgalten Gullinborsti, ja ända sedan Särimner och de dagar när vårt land var 100 % Asatroget (och så kommer det nog att bli, återigen !) har skinkan ingått  i Julens sammanhang. Vi äter mer än 1 kg julskinka per person och år, oavsett kulturell eller etnisk bakgrund i det här landet, och mer än 80 % av folket tycker också, att det är viktigt att skinkan vi köper är svensk. Flertalet av oss vill ha den ekologiskt producerad, och i jämförelse med exempelvis Julgran (viktigt för 40 % av befolkningen) eller julklappar (viktigt för endast 25 %) är den heliga Julmåltiden, den som då som nu betyder samhörighet med det förflutna, familjen och förfäderna – det viktigaste för oss..

9b09b2f5967a0ba5590a7c98b03fa2fcSkinkan – central i den gemensamma måltiden, kulturen och folkhemmet…

Detta sker, trots att mer än 451 000 svenskar (av en befolkning på närmare 9 737 000 personer) påstås ha muslimskt ursprung eller tillhöra den muslimska kulturen, nuförtiden. Dessutom finns det ca 20 000 Mosaiska trosbekännare i Sverige, enligt vad man anser. Som bekant är allt ätande av skinka totalförbjudet enligt Judendomen, och vad gäller Islam, så är det endast i händelse av krig eller i andra fall av svår födobrist som någon konsumtion av skinka eller griskött alls är tillåtet. Man kan givetvis inte påstå, att sådana förhållanden gäller i Sverige för närvarande – men ändå äter 98 % av svenskarna just Julskinka – till och med majoriteten av de påstådda muslimerna. Följde verkligen alla muslimer och judar sin egen religions bestämmelser, och sina egna lagar, skulle skinkätandet vara långt under 95 %, men så är det  inte. Istället har de gått över till vår kultur och våra vanor, och väljer att inte förkasta eller fjärma sig från den Nordiska kulturen utan tvärtom omfatta den.

nationaldag”Detta är vårt folk – These are my people !”

Detta med Julskinkan är ett exempel på vad man kallar kulturell Assimilation och inte Integration, eftersom Islam eller Judendomen, med sina absoluta förbud med bland annat skinkätande, frihet för kvinnor att klä sig som de vill, aborträtt, frihet från grymma kroppsstraff och liknande saker, faktiskt inte kan integreras i en Svensk eller Nordisk kultur, av uppenbara skäl – om inte annat för att de två Monoteistiska religioner jag just nämnde uttryckligen förbjuder en hel del saker, som vi svenskar anser som självklara friheter. Det ena, utesluter faktiskt det andra – och man kan inte samtidigt inte äta upp skinkan och ha den kvar, skulle man kunna säga.

För de Mosaiska trosbekännarnas del inträffade det här med den kulturella assimilationen eller övergången till svenska vanor förstås redan för länge, länge sedan eller för flera hundra år sen, medan de nyanlända muslimerna först kanske om någon generation blir helt assimilerade i den svenska kulturen de också – det är ju – mer eller mindre – en ofrånkomlig process. Den judiske författaren Roland Schütt har i romanen ”Kådisbellan” från 1989 på ett ganska roande vis berättat om hur hans mor på 1920-talet började ställa ”gott kalvkött” på middagsbordet, fast det i själva verket rörde sig om Julskinka. Till att börja med ville hon inte erkänna sanningen, men med tiden blev hon mer och mer svensk i sina värderingar och vanor – inte minst därför att hon dagligen umgicks med svenskar.

Freyr_by_Johannes_GehrtsFram för Frej !

För de svenska muslimerna kommer det också gå på samma sätt. Högst 40-50 % av de som fötts i något muslimskt land är religiösa, enligt religionssociologer, och huvuddelen av de som kommer hit, har kommit hit just därför att de vill vara fria från Islams och Monoteismens inflytande, eftersom de med rätta ser den som en hemsk förföljelse. Många av dem blir också genast skinkätare, och i den andra generationen följer bara 15 % eller mindre alls Koranens bud, medan de flesta har blivit Hedningar som oss andra. De har helt enkelt anslutit sig till oss, efter att ha funnit en fristad här – och precis så skall det också vara ! Visserligen betyder rena fakta också, att kanske 70 000 personer – en ringa bråkdel – inte upptäckt skinkans och Julens välsignelse ännu – men eftersom vårt budskap är frikostighet, och att inkludera, assimilera och attrahera – tror jag nog, att det finns plats för dem vid allas vårt gemensamma Julbord och i vårt Folkhem så småningom – bara de överger sin ”Sharia” och acceptera Särimners Sändebud – för dessa står för Tolerans, Givmildhet och Glädje.

V2_01_07042013_BW_00576”These are my people”

Avslutar med en fosterländsk och patriotisk hymn av Johnny Cash, som visserligen inte var hedning, men som var en man med stor sympati för det hedniska:

These are my people

This is the land where my forefathers lie
These are my people – And in brotherhood we’re heirs of a creed to live by
A creed that proclaims that by loved ones the land still grows…
This is my land – and these are my people
These are my people – They were born on and lived by the land
These are my people and their cities were raised by hard working hands
And their faces to tell that they’re holding on well
To this their land – yes these are my people
These are my people –  These are the ones who will reach for the stars
These are my people – and by the light of the earth you can tell they are ours
A new step to take and a new day will break
For this my land

yes these are my people…

En Asatrogen Hednings tankar inför Jul, Midvinter och det Nya året (artikel från 2014-12-11)

Kristna, Fornsedare och människor i allmänhet är oftast småsinta.

De är illojala, okunniga och beskäftiga.
Den Asatrogne förlåter dem ändå.

Den som är framgångsrik, får massor av falska vänner
samt en och annan verklig fiende.
I alla tider har det varit så.

När du är ärlig och uppriktig,
kommer man ofta att försöka utnyttja dig.
För en hedning är detta inte svårt att förstå –
men han är uppriktig ändå…

Vad de Asatrogna tillbringar år för att bygga upp
kan ”fornsedare” rasera på en enda dag.
Vi fortsätter att bygga upp i alla fall.

När vi finner inre frid och lycka,
kommer någon annan genast att bli avundsjuk
Vi finner vår frid i naturen – utan hinder.

Det goda vi gjort, kommer att vara glömt i morgon.
Vi fortsätter att göra gott…

Om vi ger världen det bästa vi har
och inte ens detta räcker

Ger vi allt för vårt land och vårt hem och vår tro ändå.

I slutändan är allt en sak mellan oss och Makterna.
Vi lever och kämpar inte för de andras skull

Vem bryr sig om vad vårt eftermäle blir ?
Det bestäms inte av små människor, snöda själar och småsinta ord.

GÄVLEBOCKEN på Plats – Han hyllar och skyddar DEN HEDNISKA JULEN (text från 29 November 2015)

Julen närmar sig, och en av dess trognaste vänner och väldigaste försvarare har kommit åter till vårt vackra land. Mordbrännare och Nidingar har försökt förgöra honom. Våldsmän och Terrorister har angripit honom. Men – det hjälper inte – för Julens och Godhetens krafter segrar alltid till sist – tack vare frivilliga insatser. Gävlebocken är tillbaka i sin hemstad, Gävle, och där ärar och firar han den Nordiska och Hedniska Julen, i år som i alla år.

MG_6155

Gävlebocken är som Särimner – det vet alla goda medborgare i Sveriges land ! Han återuppstår ständigt ur askan, och han ger av sig själv, ständigt och utan att förtröttas, för att alla de som annars inte får någon Julglädje, också ska få del av den sant hedniska Julens stora mysterium.

Dagens Nyheters reporter Clas Svahn rapporterade för tre dagar sedan om hur Gävles berämda hedniska halmbock åter blivit invigd, och likt Tors odödliga bockar Tandgniostr och Tandgnistnir har han blivit en symbol för sin hemstad, och känd över hela Världen. Ända sedan 1966, när Journalisten Stig Gavlén på ”Arbetarbladet” i Gävle först tog initiativ för att resa den väldiga Halmbocken har han varit älskad och omtyckt, och bringat julglädje till alla och en var – främst kanske de hemlösa och fattiga, och de som annars inte får del av någon Jul. Just i år – när islamister härjar över hela Europa, och kristen fundamentalism sorgligt nog får fortsätta att breda ut sig – är Bockens eviga budskap om den Nordiska och Asatrogna Julen kanske dubbelt aktuellt, och känns viktigt att sluta upp bakom. Alla i Gävle har också varit med och bidragit till den hedniska bockens resande genom åren. Både Svenska Kyrkan, den frivilliga brandkåren, Frälsningsarmén, företagarföreningar, politiska partier, Gävle stad, massor av idrottsföreningar och alla andra har troget ställt upp.

800px-Thor's_Battle_Against_the_Jötnar_(1872)_by_Mårten_Eskil_Winge”Vår Tor är oss en väldig borg” – Julbockar och Tors bockar har alltid hört samman..

Tor är inte för inte det arbetande folkets gud, och det är heller inte så konstigt, att ”Arbetarbladet” var de som först uppmärksammade julbocken roll.

Förra året genomförde Svenska Dagbladet en intervju med bockens skapare, som nu hunnit bli 88 år gammal. Bocken själv kommer att fira 50-årsjubileum nästa år, och trots att Stig Gavlén sagt, att om inte pyromandåden i Gävle stoppas, borde man kanske upphöra med bockresandet. Men, så kommer det nog inte att bli. Julbocken är för det första en inarbetad symbol för hela Gävle, precis som Stig Gavlén ursprungligen avsåg, och utöver det har den nu massor med vänner över hela Världen. Följare från såväl Costa Rica, Island (där flera hedniska Tors Bockar rests) och Canada har hört av sig, och ”Visit Gävles” sajt är i år – som alla år – ett mecka för de bockintresserade.

I februari 2015 åkte Gävles Julbock till och med till Kina, där en trogen kopia också uppfördes. Också i Gävles vänort Zhuhai älskar och ärar man nämligen Tors bockar, och det visar väl om något, hur universell den nordiska och Asatrogna Julen numera är…

imageUtan Julbock – ingen Jul !

Tyvärr finns det dock fortfarande sådana människor, som hatar och vill förstöra vår Nordiska Jul. Under sina drygt 50 år har bocken blivit nedbränd och fördärvad av kristna fundamentalister och andra inte mindre än 36 gånger, men 14 gånger – också 2014 – har den klarat sig obränd, och den hedniska Julen har segrat, liksom den givetvis kommer segra till sist. Svenska Dagbladets reporter berättade förra året hur han mött skumma kristna, som hävdar att ”bocken är en symbol för djävulen och som vill förstöra Julglädjen för alla oss andra. År 2003 grep man en svart amerikansk invandrare, en viss Lawrence Jones, på bar gärning medan han försökte bränna bocken, och han dömdes till dryga böter, som han år 2010 fortfarande inte betalat, eftersom han då flyttat hem till USA.  Jones antydde också det året att det finns ett hemligt bockbrännarsällskap ibland Gävles kristna.

Förra året skall Jones – som nu är omvänd till den sanna hedendomen efter hur det ser ut, ha förklarat att han personligen vill ställa upp och vakta Gävlebocken med en vattenslang i sin ena hand, för att därmed gottgöra vad han brustit emot Gävle stad, där han fortfarande har många vänner och känner sig hemmastadd.

Så slutar allting gott – trots Islamister och Kristen Extremism.

Bocken klarar sig, och alla förenas vi i en Nordisk Jul – den bästa av alla Jular !

Victorian era engraving depicting adults decorating Christmas tree while impatient children are kept at bay. (Photo by Time Life Pictures/Mansell/Time Life Pictures/Getty Images)

Skandal vid Oravais ! Kristen Predikant ifrågasätter Jultomtens existens – Hedniska Finländare arga och upprörda ! (text från 2 December 2015)

Nu över till det finska Österbotten – Pohjanmaa – ibland det svenskaste och samtidigt mest hedniska av de finska landskapen, och även en del av det finska Norrland, där Jultomten anses bo – för enligt finsk tradition bor han i Rovaniemi, men i svensk tradition i Dalarna, det mest kärnsvenska och sunda av svenska landskap.

Jultomten heter annars på finska JouloPukki, dvs ”Julbocken” eftersom han är utvecklad helt och hållet efter den svenska och germanska bock-traditionen, och först på 1900-talet fick en antropomorf ”Julgubbe” överta hans roll som julklappsutdelare. Men – så för några dagar sedan, hände något i själva Maxmo Kyrka, i trakten av Oravais och Vaasa i Finland, enligt vad YLE troget rapporterar för oss på svenska – vårt och alla Finlandssvenskars riktiga modersmål.

OravaisHär utspelade sig den hemska Tomteskandalen i Maxmo, fredagen den 27 November 2015 (karta från ”den svenska folkskolans vänner” i Finland)

En fanatisk kristen ”andaktsledare” och predikant hade samlat skolbarn och till och med förskolebarn i kyrkan för en stunds kristen indoktrinering, precis som de kristna alltid gör. Jämnt och ständigt ger de sig på samhällets svagaste medlemmar, ja de skonar inte ens barnen, och denna gång utslungade predikantskan de mest fruktansvärda lögner för de stackars små, som att ”julen handlar om jesus” och att ”jultomten inte finns”.

Som alla förstår, går det inte an att lögner som dessa skall få stå oemotsagda, särskilt inte i det svenska Finland. Ledsna och bedrövade, med tårar i ögonen återvände de arma barnen som plågats så illa av de kristna till sina föräldrar, som genast såg till att ta dem ur kyrkan. Våra två yngre barn verkar inte ha uppfattat vad som sades under andakten sade en hederlig Finsk moder, som genast protesterade till Tomas Klemets, tf kyrkoherde i Vörå församling.

Denne patriark erkände, att de kristna gjort fel, och bekräftade, att den hedniske Tomten visst existerar. Han antyder också, att de kristna måste lära sig acceptera den hedniska Julen, och att Julen liksom Jultomten är en hednisk tradition, som de kristna inte skall blanda sig i, eller försöka förbjuda:

– Det är inte meningen att vi ska röra upp känslor inför jul och det som har skett är olyckligt. Vi kan inte göra det ogjort, säger Klemets.

Efter att den ädle prästen så – hedrande och vidsynt ! – ha lugnat befolkningens känslor, återgick situationen i Maxmo med omnejd till det normala, men många bloggare och hederliga människor i Finland har förstås ändå reagerat över det skedda. Se här till exempel !

Själva vet vi allihop att det är ODEN som är ursprunget till Jultomten, och att förneka honom, är inte löntMan kan inte förneka vinterns stormar, eller en hel årstid..

odin-santaOden, vindens och stormens Gud, förmedlar förfädernas gåvor under Midvinternatten – därför hänger de engelska barnen en strumpa framför skorstenen

Odin-to-Santa_footer

Dagens Hedniska Tanke: Jag bjuder ÅRETS JULVÄRD Gina Dirawi på öl och skinka i DIREKTSÄNDNING (inlägg från 1 December 2015)

Den muslimska komediennen Gina Dirawi har som bekant utsetts till årets Julvärd i den svenska Statstelevisionen, SVT. Det hela har fått allsköns kristna att formligen gå i taket, och i vanlig ordning spy ur sig sitt hat. Själv förstår jag som varande Asatroende inte alls vad folk behöver bli så upprörda över detta för. Julen är som alla vet ett hedniskt begrepp, som vi Asatrogna uppfann från början, men vår Nordiska Jul inkluderar alla och den Nordiska Julen kan firas av alla människor på hela Jorden, vilket man också tydligt kan se. Från Japan till Jordanien, överallt är den Nordiska Jultraditionen – som våra förfäder uppfunnit – välkommen, och som jag sagt och konstaterat har den också blivit internationell.

gladjul-jpgGina är hjärtligt välkommen in på ett HORN ÖL och en SKINKSMÖRGÅS !

Yule0750-52-01-big-3f9e1e9377b64ea8888e6748975b93ba__b468m

Varför skulle då inte också Gina Dirawi – som lär komma från Sundsvall, min födelsestad, och dessutom vara dotter till en lokal Imam kunna fira en äkta Nordisk Jul ? Vissa onda tungor påstår, att Gina Dirawi skulle vara antisemit, pga uttalanden som hon påstås ha gjort när hon var anställd som radioreporter år 2011. Å andra sidan kan man ju fråga, om hon har samma åsikter idag. Dessutom lär hon ha opererat om sin näsa, så att den skulle få ett rakare, mer ”svenskt” och mindre krokigt utseende. Själv dömer jag inte näsan efter kvinnan, eller omvänt. Aftonbladet, Expressen och andra kvällstidningar har också kommenterat valet av den nya Julvärdinnan (hon är ju faktiskt kvinna, och är därför Värdinna, men inte ”värd”) och enligt vad Gina själv påstår skulle hon ha utsetts efter att ha ”tjatat” på programchefen Safa Safiyari, som också är av muslimskt ursprung, men som kommenterat till pressen att Gina Dirawi helt utsetts pga sina yrkesmässiga meriter, och flera gånger betonat, att hennes eventuella religion inte alls är en faktor i sammanhanget. Dagens Nyheter och Sundsvalls Tidning noterar också utnämningen, liksom Sydsvenskan, som däremot är kritisk emot henne redan i rubrikraden.

Själv kan jag på ett sätt hålla med om att frågan om en programledares privata tro är ganska oväsentlig i sammanhanget, men man måste också minnas, att mer än 40 % av Sveriges befolkning inte definierar sig som kristen överhuvudtaget. 5 % lär vara av muslimsk kulturell bakgrund, nämligen, men av dem är det bara 25 000 som är religiöst praktiserande. Det motsvarar enligt religionssociologer inte ens hälften av de som kommit hit från muslimska länder, och faktum är också, att bland dem i andra generationen – som Gina Dirawi själv – är det bara 15 % som säger sig tillhöra islam. De flesta som kommit hit i år, gör det därför att de flyr från Islam, vill undvika all Monoteism, och inte vill leva i religiöst dominerade samhällen, utan söker sig till ”västländer” som Sverige i hopp om ett sekulärt, polyteistiskt och tolerant liv – för polyteism är detsamma som tolerans. Och mer än 35 % av alla svenskar har gått ur den ”Svenska” Kyrkan. De vill inte räkna sig som kristna, och inte ha med kristendomen att göra längre.

2408946347

Mer än 40 % av alla svenskar tillhör INTE kristendomen eller islam. De är HEDNINGAR och det bör årets Julvärd nog uppmärksamma, för Julen är faktiskt hednisk !

Detta tycker jag Gina Dirawi – och alla andra svenskar – bör uppmärksamma och ta fasta på.

Särskilt i Stockholms Norra förorter – där jag numera bor – går många ”kulturmuslimska” unga tjejer numera omkring med en Torshammare runt halsen. Man kan nämligen vara endast ”kulturmuslimsk” precis som man också kan vara blott och bart ”kulturkristen” och även KULTURHEDNING fastän alla hedningar – de Asatroende t ex – inte är det.

Torshammaren är för alla de här tjejerna inte bara en symbol för ”svenskhet” sådär i största allmänhet, men resultatet av ett medvetet livsval.
images-6

Vi får heller inte glömma Pela och Fadime i sammanhanget. Gina Dirawi skall under sin uppväxt ha engagerat sig i kampen emot Hedersvåld, och det är helt följdriktigt, eftersom Tor är de svagas och vapenlösas beskyddare, som bestraffar de onda varelser, som ger sig på kvinnor eller barn.

Därför har jag nu också skrivit ett öppet brev till Gina Dirawi på Facebook, och bett henne uppmärksamma, att Julen faktiskt är Hednisk från början.

För övrigt utropar jag nu THE GINA DIRAWI HAM SANDWICH CHALLENGE – och den består i, att Programledarinnan får dricka ett horn öl och äta en skinksmörgås i direktsändning. VÅGAR HON TA DEL AV ALLT DETTA – I DIREKTSÄNDNING – JA DÅ SKA JAG KYSSA HENNE – MITT PÅ MUNNEN !

Det lär nämligen vara så, att 98 % av alla svenskar äter julbord, fastän sådär 5 % påstås vara muslimer. I Julbordet ingår alltid skinka, samt snaps och öl – av hednisk hävd.

jtp-1Skinka, öl, sill och mycket annat gott finns på ALLA svenska Julbord….

Detta borde – om siffrorna är sanna – innebära, att över hälften av alla muslimer i Sverige gått över till skinka och öl. Detta är strängeligen förbjudet enligt Koranen, även om det lär finnas vissa särbestämmelser i skinkans fall, som säger om krig och dyrtid råder i ett land, ja då är Själve Särimner inte alls ”Haram” utan ”Halal”

Det är faktiskt så att Sverige inte alls islamiserats tvärtom har muslimer i Sverige blivit mer Hedniska, och allt svenskare och svenskare i sina vanor, vilket också valet av Gina Dirawi som Julvärdinna (inte julvärd, just Värdinna) också bevisar !

acc88rimner Du får MYCKET MER – hos SÄRIMNER !

(JOIN THE GINA DIRAWI HAM SANDWICH CHALLENGE !)

 

Lite hedniska Julklappstips… (från 1 December 2015 )

Detta är ingen Mode-blogg, och jag är ingen Asatrogen ”Blondinbella” eller så, men man blir som bekant mycket schnygg av hedendom…

80fdf8502d0399694e906b62d249e5f6Kristna små flickor kommer till Himlen. Hedniska KVINNOR kan komma HUR LÅNGT SOM HELST….

och ifall den inte räckte, här en mera direkt…

 

För den modemedvetne Herrn…
Ifall detta inte var djärvt nog, och ni vill ge ”små nära ting” eller något…

Texten, hämtad ur ”Hyndluljöd, lyder: ”Han gjorde mig en harg, och nu har stenarna alla blivit till glas. Färgats med rödaste blod – Alltid Ottar på Asynjor trodde !” (Hyndluljöd, tionde strofen)

freya2_classic_thong

Ifall ni fann denna framställning av Gudinnan mindre passande, överdriven eller hädisk, kanske ni önskar något husligare:

2valfreya1_apron

Ett passande förkläde kan ju vara bra, vid bullbakning, tillverkning av Lussekatter (till Frejas ära !) och mycket annat, ifall ni nu lätt generar er… Motivet finns även för T-shirts osv på Cafepress, och där kan ni ju handla själva..

freya_is_my_goddess

Både Schnyggt och Stilfullt, som ni kan se…

 

lussebullar_21165138Tycker ni om STORA BULLAR ? (Dyrka Freja !)

 

Fridlevstads Julbock är störst i Sverige ! (inlägg från 2 December 2015)

För några dagar sedan rapporterade jag om den äkta hedniska och asatrogna Gävlebocken, som ju låtit mycket tala om sig. Men än större Julbockar och bockar av alla de slag (din gamle bock! säger min flickvän alltid, när jag åkallar Frejas namn !) finns i Svea Rike. I Blekinge finns Fridlevstadsbocken, som nu uppnått en sällan skådad rekordhöjd på 15 meter, och som därmed är större och starkare – samt mer värdig som hyllning åt Tor – bockarnas herre – än till och med den gigantiska Gävlebocken !

Kvällstidningen Expressen har rapporterat om saken, och:

– Det är en riktig bockajävel vi har byggt, säger Aron Nilsson som står bakom den blekingska bocken.

bock_tomte

”Ja min liv och kniv är det så!” säger jag med ett äktskånskt och blekingskt uttryck, som kommer ända från Jomsvikingarnas tid, och som betyder att man med dragen kniv är redo att sälja sitt liv dyrt, för att bekräfta själva sanningen i vad man säger. Och ”Expressen” skriver:

Men Fridlevstadbocken är också en riktig kämpe – och stark. Inte ens stormen Gorm, som fällde tusentals träd, kunde välta Sydsveriges nya hjälte – även om den blev lite tilltufsad.

– Jag är väldigt imponerad av att den klarade stormen. Så på så sätt är han väldigt stark

Gorm – alltså gormaren, larmaren är ett av Asafader Odens många heiten eller namn, och hur kunde bocken – gjord av enbart halm – ens överleva en orkan, om detta inte var Asarnas vilja ? Vi Asatroende accepterar inga mirakel, men ett järtecken var det allt ! Dessutom gör bocken som vanligt stor samhällsnytta genom att samla in pengar till Barncancerfonden, och hjälpa alla dem, som annars ingen Julglädje får !

Fridlevstad ligger i en gammal hednisk, fornminnestät bygd. Där finns den fina skeppssättningen Frilles eller Fridleifs grav, efter vilken hela socknen är uppkallad. Där finns sju labyrinter från förromersk järnålder eller bronsålder. Ingen annan Blekingesocken har några sådana, inte ens Rödeby – en annan hednisk kultplats strax intill, där den Röde Tor en gång hade sin harg och sitt gudahov. Det är bara rätt och riktigt, att bockarna nu är tillbaka i bygden !

Läs John Krafts spännande uppsats om Labyrinterna, och ”trollebo stad” i Fridlevstad här – den hedniska bygden har mycket att berätta !

AC071

Dagens Nyheter bekräftar: Både JULEN och LUCIA är HEDNISKA fester !! (inlägg från 2 December 2015)

Idag skriver den kända skribenten Maria Schottenius en recension av en ny Julbok i Dagens Nyheter. Helen Egarts ”Julens Symboler” har jag inte fått tillfälle att läsa ännu, så denna anmälan blir något fragmentarisk, men DNs skribent vågar ändå betona det Hedniska innehållet, och den hedniska kulturens stora betydelse som ett sammanhållande kitt för hela vår nation, och hur viktigt det är med kontinuiteten bakåt, från äldsta tid ända fram till våra dagar. Dessutom skriver man – osökt nog – en artikel om vikten av yttrandefrihet på motstående sida i pappersupplagan av tidningen, och överger för en gångs skull sitt vanliga låtsasliberala kristna trams och jämmer.

Rakt av erkänner man också, att kristendomen bara förvanskat och skadat hela Sveriges kultur:

Kristendomen har kommit relativt sent in i Sverige och antingen kidnappat de gamla traditionerna, eller vänt på dem.

Nu inleds en motrörelse, som återtar det historiska arvet, men i Egarts fall får man kanske här och var sätta frågetecken för den historiska äktheten. Maria Schottenius skriver, att ”Frejas vagn drogs av svarta katter”. Själv undrar jag var hon fått denna uppgift ifrån. I Eddan står ingenting sådant alls. Där står bara att Freja åker ”aft kötta sinum”, alltså efter sina katter, helt utan att nämna katternas antal, vilken färg de i så fall har eller om det ens rör sig om Felis Domesticus, eller tamkatter, vilka knappast kan dra en vagn alls – snarare måste det, som jag själv visat, röra sig om något större kattdjur.

Helen Egart är dock helt på det klara med att det är Freja och Diserna, som står bakom Lucia-myten, och att vi i den ursprungliga Lusse-bruden (som ofta hade mörka kläder, och ibland kosvans som en huldra eller andra klara ”djurattribut”) ser något av en vildare, mer krigisk Freja-gestalt”den lössläppta lussebrud som under lussenatten, årets längsta natt när tröskarbetet var slut, måste dansa med alla unga män. Kvinnan, ofta med tvivelaktigt rykte, kläddes i halm med ett rött band runt midjan. Erotikens färg. Hon fick, som del i en fruktbarhetsrit, dansa tills halmen trillade av.”

Schottenius betonar också hur ohygglig, främmande och obegriplig kristendomen är. Avskyvärda riter med blod, lidande och död fick ersätta en naturlig syn på man, kvinna och kärleken dem emellan. Kristendomen demoniserade alltsammans, med sitt eviga tjat om antingen Hora eller Madonna. Mera uppgifter om Hegarts bok finns att läsa i Dalarnas Tidning, som också tar upp mycket om de kristna förvanskningarna, och den skada de gjort på hela vårt samhälle.

Den ursprungliga Julkransen, till exempel, är ett hedniskt årshjul – vars gröna löv står för pånyttfödelse – och hjulformen erinrar om livets eviga kretslopp.

Det gäller att förstå traditionernas upphov och betydelse, skriver man i DN – och det håller jag med om

IMG_6927

Här ovan ser ni till exempel min egen hedniska Julkrans eller Årskrans, för god äring och fred. Som ni också kan se, har den en handsmidd Tors Hammare av järn i mitten. Inget oknytt, muslimskt eller kristet kan komma in i det hem, där hedniskt järn vaktar dörren !

Hedniska Julhälsningar och vittnesbörd om den hedniska Julens betydelse fortsätter att välla in, från alla hörn av Världen. För de goda, och de som står för Polyteism, finns alltid plats vid min härd och i mitt sinne. ”Ideell kulturkamp” skrev i dagarna en lång artikel om den hedniska Julen, som jag verkligen rekommenderar

Också från Gro Solum – en för mig helt okänd kvinna i Norge kom en bloggartikel om en hednisk jul, och vad den kan betyda, ur en mer folklig synvinkel.

Den hedniska julen är nämligen folkets, och det är folksjälen vi Asatroende hyllar. Var därför som folk – och förfall inte till ”fornsederi” eller van-sejd.

 

De Hedniska Julkalendrarna avhandlas i Vetenskapsradion… (artikel från 4 December)

Lagom till att den Hedniska Julen kommer allt närmare och närmare, sänder SR:s Vetenskapsradio ett program om Julseder, med avstamp i konventionell, kristet färgad och tolkad Etnologi, signerad Tora Wall, som annars är doktorand i etnologi vid Åbo Universitet, efter tio år som praktiserande etnolog på Nordiska Muséet. Hennes blogg rekommenderas för de intresserade, men tyvärr tillhör hon den traditionella skola av Etnologer, som taktfast och trosvisst hävdar att inga seder eller traditioner kan vara äldre än högst 1500-tal – 1700-tal, och att så gott som alla Jultraditioner måste ha importerats utifrån, dvs från det katolska Tyskland eller övriga Europa, eftersom de i kristna ögon mindervärdiga folken i Norden förstås är för dumma för att komma på någonting själva. Hennes blogg ”Lindormar och Lusbrädor” som jag tagit del av förr – exempelvis kring förra årets Mårten – rekommenderas för de intresserade.

Ändå tar Vetenskapsradion till ett Hedniskt anslag, när de diskuterar TV:s julkalendrar, och de fundamentalistiska kristnas starka reaktion på dem.

Odin-and-Santa-Claus

Tora Wall har kommenterat ämnet förr, när hon 2012 berättade om hur TV-Julkalendern ”Mysterierna på Greveholm” plötsligt blev anmäld till SVT:s granskningsnämnd av fanatiska kristna, enbart för att den innehöll en enda scen med spiritism, och som tema hade några barn som blev vänner med ett spöke. Genast kom de kristna anklagelserna om djävulsdyrkan och så vidare igång, och likadant gick det både 1979 och 1985 – när SVT sände sin mest uppskattade Julkalender någonsin, kallad ”Trolltider” med enbart hedniska sagoväsen i huvudrollerna. Jag kommer själv ihåg denna kalender, även om jag inte alls var barn när den sändes. Folkloristen Ebbe Schön – uppmärksammad författare till flera böcker med Hedniskt innehåll, och en vänlig och positiv attityd till Asatron – medverkade efter varje avsnitt i 1985 års upplaga, med en förklarande kommentar.

ebbeschon140414Ebbe Schön – en av våra mest folkkära etnologer och oförtröttlig populär föreläsare om Asatron…

Och bakom den sista luckan i adventskalendern, dolde sig ODEN som den högste av gudar… inget jesusbarn – för Julen blev helt jesus-fri det året, 1985. De kristna hundarna formligen skrek ut sitt hat. De delade ut formulär för namninsamlingar emot SVT och Julkalendern. ”Folkstorm” väcktes – och man kan fråga sig, säger Tora Wall i radioprogrammet, vad allt detta irrationella hat emot allt hedniskt, allt som liknar Asatro egentligen kommer ifrån. Förklaringen, tror hon, är att Julkalendrar – i 1980-talets svenska samhälle – hade otroligt stor genomslagskraft, liksom Statstelevisionen. Så är det i viss mån fortfarande, och 1930-talets föreställning om den högborgerliga Julen, som ”mest är till för barnens skull” är fortfarande populär i kristna kretsar.  Andra människor – då främst vuxna – firar jul av helt andra anledningar, och har tagit avstånd från all denna fadda och osmakliga kult av ”jesusbarnet”, ”barnens helighet och oskuld” eller andra barnsligheter, och begett sig ut i en sundare och friskare natur istället, samtidigt som de känner gemenskapen med sin kultur, sitt land och sina förfäder.

santa02

Man kan kanske jämföra med den likaledes känsloladdade kampen mellan Julmust och Coca-Cola, som förs till varje Jul, säger Tora Wall i radion. Julmusten, sprungen ur äkta svagdricka och Julöl, ses som ett alternativ till den jolmiga kommersialism och amerikaniserade kristendom, som så här års väller in över oss. Och tänk er THE GINA DIRAWI HAM SANDWICH CHALLENGE, där en svensk programledarinna med muslimskt påbrå äter Skinksmörgås och dricker öl i TV-studion. Också en sådan händelse skulle få ett stort, ja mycket konkret genomslag, och vore ett bevis på kulturell assimilation och en hyllning till vår Nordiska Jul.

Vågar hon göra det ?

Vi får väl se, den 24 December… ”Sanning eller Konsekvens” säger jag.

Resten av SR:s senaste program – som man lovat ska bli en hel serie i vetenskapsradion – handlar om helt andra saker. Standardförklaringar tillgrips på löpande band. Inget sägs om Julbockens Nordiska Ursprung, och hur redan den kände folkloristen Dag Strömbäck i sin bok ”den osynliga närvaron” där han analyserar bland annat Jullekar på Färeöarna och i Norge, samt Island – och hur medeltida biskopar vid dödsstraff förbjöd ”cervuleam facio” eller att ”göra bockar” i samband med Julfirandet. Varesig halmbockar eller att klä ut sig till Julbock var tillåtet. Strömbäck jämför med att ”hålla Frejs lek”, och de andra julupptågen, som nämns av Torbjörn Hornklofve i en av hans 900-tals drapor till Harald Hårfager. Redan då fanns en ”Julbockstradition” – men dessa källor känner Tora Wall alldeles uppenbart inte till, eftersom hon inte kan sin Strömbäck.

Etnologer har vi haft i många år. Och hon har många föregångare, doktoranden.

En annan förträfflig källa är Martin P:son Nilssons ”Årets Folkliga Fester” skriven redan 1915, som också tar upp en hel del sådant, som pro-kristna etnologer inte vill kännas vid. Ni kan köpa den på närmaste antikvariat. Och om inte det, bör ni inte förbise Karin Schagers bok ”Julbocken i Folktro och Jultradition” som sträcker ut Julbockens historia till åtminstone 1000-talet.

Allting i våra julseder är långtifrån 15-1700 tal, som okunniga och obelästa tycks tro. Studera källmaterialet ingående, och ni ska finna både ett och annat…

santa_claus_burglar”He KNOWS when you have been naughty – He KNOWS when you have been nice….”

Julbak, Hammartecken och en sista notis innan helgen… (inlägg från 4 december 2015)

”Bockar och Pepparkakor
Bockar och Pepparkakor
I alla tider kan man lita
på denna helgrekvisita..”

Så skrev en gång – en smula medlidsamt – den svenske poeten Nils Johan Einar Ferlin. Och samtidigt med detta gör sig Asatron påmind i allt vidare kretsar, ibland som svaga reminiscenser, ibland med betydligt starkare röst, likt de vinterstormar som just nu sköljer över Sverige. Själv prisar jag mörkret och stormen, och ser ingenting ont i den – men det där med att förstå kyla och mörker på rätt sätt, tänker jag återkomma till. Hedendomen börjar uppnå kritisk massa i Sverige, strax innan Jul 2015 efter vad det ser ut – för tillfället.

På Västkusten ser jag från mitt elektroniska Hlidskjalf ännu en person, som efter tre-fyra knappa månader utnämner sig själv till ”sedbärare” (vad det nu ska vara ?) efter att ha läst en nybörjar-bok om runor och runologi. Jag orkar inte ens gäspa. Sådant fördömt trams ger jag inte mycket för, hur som helst, och inte heller de taffliga bygdespelen åt Södra Sandby till…

Tidningen Land mobiliserar sin historiskt kunniga bakexpert Maud Ekblad – ”en retro-artikel i samarbete med Minnenas Journal” skriver man… Av någon anledning läser jag mycket hellre den artikeln, byggd på vederhäftiga källor, ordentligt hantverk och någon som verkligen kan sin sak, och vet vad hon talar om. Av någon anledning smakar bakverk och även traditionella kakor till Jul verkligen så mycket godare, när de görs av en person med gott omdöme. Såhär skrivs det:

Julen är ju traditionernas högtid och det är då inte så konstigt att pepparkakan spelar en stor roll i december. Att vi formar grisar och bockar av degen har rentav sina rötter i hednisk tid där man skapade särskilda offerbröd.

julbrod

Rätt i sak, får man konstatera. Bakning är ett hantverk som så mycket annat – och i samband med det – ett eget litet barndomsminne:

getimage

Min gamla farmor, som dog vid 92 års ålder, gjorde när hon själv bakade – inte pepparkakor men väl matbröd – ett ”upp och nedvänt T” som hon kallade det för i degen, innan hon ställde den att jäsa. Så hade hennes mor och även hennes farmor gjort långt långt innan hennes tid, hävdade hon med bestämdhet; och degen jäste helt enkelt bättre på det viset. Först senare förstod jag varför. Varifrån kommer regnet, som befruktar åkern ? Varför regn, och varför Åska ??

Hur gör man ett Hammartecken, förresten ?

Massor av okunniga människor, de som bara är Hedningar eller Asatroende till namnet – men inte mer ! – eller ännu värresnoriga små ”fornsedare” som inte ens vet vad de pysslar med – begriper inte den saken. De begrep det inte ens 2002, när jag senast försökte förklara för dem, och hjälpa dem ur deras stora enfald.

 

8aeee0cda4e7ba34dda4d547f1a89107

Ett Hammartecken görs naturligtvis på det sättet, att man börjar med den lodräta, nedåtstigande stapeln först, uppifrån och nedåt – och inte omvänt. Först därefter gör man den vågräta stapeln, från vänster till höger – om man är högerhänt. Så – och bara så. Så enkelt, så naturligt. Den som har öppnat sina ögon, kommer att ha dem för att se.

Hammartecknet gjordes över dryckeshornet, över det nyfödda barnet och på bruden och signade den döde

Läs Svenska Akademins Ordbok – inte ordlistan ! – över det svenska språket och dess användning, så förstår ni kanske lite bättre. Hammartecken kan med fördel göras över en brödlev eller en limpa också, i alla fall om det gäller att bevara det bröd du och dina efterkommande skall äta. Och för övrigt – hur är Tor, eller för den delen Oden, ifall ni verkligen får se honom – jag har tagit upp det här med ”epifanier” tidigare, eller fysisk upplevelse av guddommen, det översinnliga – i den här bloggen – för två år sedan, ungefär. Då blir det verkligen andra bullar, det kan jag lova er…

Joel Linde i tidningen ”Café” – en typisk ”Julpajare” ? (inlägg från 15 December 2015)

Det danska begreppet ”Nissehader” och det engelska uttrycket ”Scrooge” – efter en känd figur i en av Charles Dickens berättelser – känner kanske alla till. Såhär års drabbas vi ofta av trångsynta fanatiker, det vill säga ett slags ytliga, ovanpåflytande, kunskapslösa personer som av ren missunnsamhet vill förstöra den Nordiska Julenofta är de också ”Sverigehatare” eller svårartat kristna på något sätt.

I brist på bättre svensk term använder jag ordet ”Jul-pajare” om den här sortens anti-intellektuella, historie-förnekande personer, som i sin oerhörda dumdryghet sprider missuppfattningen att vi inte skulle kunna ha några Jultraditioner i det här landet som är äldre än 1800-talet, eller som förnekar det faktum att mycket av våra tradtioner faktiskt kommer från vår del av Världen och inte hämtats in utifrån, även om det naturligtvis inte är ”politiskt korrekt” att säga detta nuförtiden.

Frågan är väl om Metro-journalisten Joel Linde, som dessvärre tillåts utgjuta sig också i tidningen ”Café” tillhör Sverige-hatarna, eller om han bara är ytlig och dum i största allmänhet. Han må vara journalist, men han har alldeles uppenbart inte hört talas om begreppet källkontroll, eller saker som elementär faktainhämtning.

Han har gett ifrån sig en A4-lång kria, som bara innehåller den gamla vanliga kristna refrängen.

EbenezerSåhär såg en typisk kristen ”Jul-pajare” eller ”Scrooge” ut på 1800-talet…

Just svenskarnas och Nordbornas kultur är underlägsen alla andra folkslags kulturer. Svenskarnas traditioner kommer alla utifrån, inget kan de skapa för egen del, allt måste komma från Tyskland och det kristna Europa. Så lyder den gamla 80-talsrefräng han försöker spela upp, och vi har hört allting förut. Samma eviga kristna grammofonskiva som står och hackar, år efter år.

Förklaringen är enkel. Joel Linde är rasist. Så illa är det faktiskt. Genom att hela tiden ge ifrån sig förklenande och dessutom grovt felaktiga påståenden, som hela tiden rackar ner på just Sverige och Norden, omfattar han faktiskt en kristen, rasistiskt färgad föreställningsvärld, samma föreställning som också utarmat vår egen kultur i flera hundra år, och som fortfarande hotar att helt ödelägga den. För hör här bara:

Habergeiss

Också i Österrike finns belägg för att Julbockar existerade långt före den kristna medeltiden, och så är det över hela det Germanska Europa… Varför fortsätter de kristna då med sina dumma lögner om att Jul inte kan ha firats före 1800-talet osv osv..

10846333_783612371718952_1319990434545594069_nJodå… Kristna får faktiskt inte ha Julgran… det står i Bibeln !

 

HATBROTT emot den Nordiska Julen – Mordbrännare härjar på Island… (inlägg från 116 November 2016)

Islandsbloggen – denna frände i den nordiska bloggosfären – berättar idag hur såkallade ”Julpajare” eller de som hatar och förbannar den Nordiska, hedniska Julen varit i farten igen. Denna gång var det en mystisk man och två kvinnor som eldade upp IKEAS svenska halmbock vid varuhuset i Garðabær. En av kvinnorna har släppts, enligt rapporter i Isländska media.

Personerna – av okänd härkomst – man vet inte ens om det är islänningar – greps efter en längre biljakt av Isländsk Polis – till skillnad från hos oss här i Sverige kan den verkligen lösa brott – uppklarningsprocenten för mordbränder och liknande är bara 18 % här i Sverige, men minst dubbelt så hög på Island – där mordbrännare alltid dömts till fredlöshet eller utvisning.

”SKEMMDARVARGAR” kallas förövarna i Isländska media – och det kan man verkligen hålla med om. De som hela tiden förstör Julen för alla andra, förtjänar inte bättre än att behandlas som ”Varg i Veum” och borde verkligen skämmas för sitt skamliga tilltag.

Mannen och en av kvinnorna har erkänt att de tände eld på julbocken. Ikea kommer att kräva bockbrännarna på skadestånd på cirka 2 miljoner isländska kronor. Filmen visar hur de två som anlagt branden flyr från platsen. Strax därpå passerar en väktare i bil. Väktaren sätter efter de två bockbrännarna som har plockats upp av en bil. Uppenbarligen är dådet planerat lång tid i förväg eftersom de har skruvat bort registreringsskyltarna.

Medan jakten pågår kontaktar väktaren polis. Vid Bústaðavegur i Reykjavík stannar bockbrännarna och ger upp. I bilen finns två kvinnor och en man. Alla tre grips och förs till polisstationen. Där släpps snart en av kvinnorna. De övriga två får stanna kvar i häktet. Det blir nu upp till åklagare att ta beslut om åtal. Bägge förövarna är över 18 år, och förhoppningsvis har de långvariga fängelsestraff eller utvisning ur landet att vänta.

Att tända eld på flera ton halm intill ett större varuhus är en avsevärd brandrisk, nämligen; och inte bara ett exempel på vandalism och dålig stil – det torde räknas som allmänfarlig ödeläggelse, om det går riktigt långt – eller som sagt Mordbrand – vilket är åtalspunkten i just det här fallet.

Isländska media som Visir har också tagit upp fallet.

Iceland Magazine har skrivit att två mordbrännare  (”arsonists” )- om det är samma personer eller andra – skadats av sina egna hemgjorda Molotov Cocktails och brandbomber vid ett tidigare attentatsförsök emot det svenska företaget. Rätt åt dem !

Frågan är väl också om detta inte bör rubriceras som hatbrott. Vi får väl se om det framkommer fler detaljer kring gärningsmännens religiösa identitet, och om det t ex är i en kristen eller kanske muslimsk grupp de hör hemma, även om man inte ska föregripa det åtal som nu sker borta på Island.

 

Picture 025

Tors bockar som vikingatida silversmycke från Tissö i Danmark – likheten med Julbocken är påfallande…

 

 

Gävlebocken åter – också 2016, 2017, 2018 och FÖR ALLTID i våra Hedniska Hjärtan.. (artikel från 25 November 2016)

 

Nu till ett gott Jultecken och lite gladare nyheter. Gävlebocken – denna hedniska symbol för vår Asatrogna Jul och Tors Bockar – har kommit tillbaka till sin hemstad igen – för 50:e året i följd ! På första advent skall han invigs, som alltid – och Sture Gavlén, den gamle Gävlejournalisten, som i detta sammanhang får överta Thors epitet och Heiti ”Bockarnas herre har förstås blivit vederbörligen intervjuad uti Statstelevisionen – fast han nu är över 85 år gammal själv – men hans skapelse lever – och kommer fortsätta leva trots alla spekulationer om att årets bock skulle vara den sista.

gavlebocken_flygHan drog ut till sin stad i Nord. Han kom dit, för att skapa fred. Skapa fred, i ett land som led. Som en trogen vän, var han alltid sedd, och allt för djärv för att vara rädd” (fritt efter ”Basker Blå” och ”The Ballad of the Green Beret”)

Sture Gavléns stora tanke har genom åren väckt anklang hos människor över hela Världen. Bocken har till och med besökt Kina, och är nu en institution, som man inte blir av med. I början trodde få eller ingen på det hedniska tilltaget, men nu har Brandkåren, Taxi Gävle, till och med Svenska Kyrkan och många många fler – inklusive Gävle Kommun ställt upp, för att skänka lite julglädje till de som annars ingen Jul kan få – för så var tanken, när bocken föddes. Och hans otvivelaktigt hedniska och Asatrogna ursprung känner vi alla till.

Ändå finns det dem, som hatar och förbannar den Nordiska Julen. Det finns de i vårt samhälle, som utan anledning och all logik vill bryta emot lagen, och rasera vad ett helt samhälle byggt upp. Dessa ”Julpajare”, för så måste man kalla dem.

Bocken har gång efter annan blivit skändad, uppeldad, raserad. Men han har alltid kommit tillbaks – därför att Gävles Julbock är som Asatron och hedendomen själv. Som Särimner är han oförstörbar och evig. Det hjälper inte hur många som vill ta kål på honom, utplåna honom och fördärva alltsammans, eller hur många Hatbrott alla dessa Sverigehatare än begår.

Ja, till och med på Island begås nu dessa hatbrott emot vår Nordiska Jul – men där kallar man förövarna för ”Skemmdarvargar” vilket bara är för välförtjänt.

Julbocken kommer tillbaka och tillbaka och tillbaka, år från år – trots alla som hatar honom. Sådan är också Hedendomens väg.

190px-Thorshammer,_Mjölnir_neu

Nytt för i år är också att en skändlig bockbrännare tagits på bar gärning, och för några dagar sedan fick sin rättvisa domArbetarbladet rapporterar att det hänt tidigare, 6 gånger till och med, men bara en enda av dessa personer dömdes till fängelse, ett straff som den dömde – en svart amerikansk medborgare – aldrig behövde avtjäna.

Själv har jag alltid undrat vad det här är för ”halvfigurer” och vad hatet emot den Nordiska kulturen beror på ? Är det kristna eller kanske muslimer som är i farten ? ”Fornsedare” eller annat patrask ? – Ja, man kan ju aldrig så noga veta, med dem, eller hur ?

Det var en viss Alfred Dahlin, 26 år gammal och bosatt i Gävle – den stan lär han nog snart få lämna ! – som drack sig berusad, och som senare påstod att han ”måste” bränna ned bocken 27 December 2016 – vilket Tingsrätten konstaterat var en noga förberedd och planerad handling. Domar i Sverige är offentliga, och Dahlins gärningar har erkänts av honom själv. Argumentet om berusning gäller inte alls, för Dahlin klättrade över ett två meter högt stängsel – det måste han ha varit medveten om – och hade med sig maskering, samt brännbar vätska som han förvarat i sin bostad. Han skyllde fegt ifrån sig med att påstå att kommunen på en skylt framför bocken konstaterat att den bränts ned, men att det skulle vara en ”uppmaning” till mordbrand och pyromandåd, gick Lagmannen i Gävle inte på.

Dahlin dömdes inte för hatbrott, konstigt nog, trots att Tingsrätten öppet konstaterar att bocken är av stor kulturell betydelse, vilket media också påpekat. I sammanhanget spelar det mindre roll, eftersom brottsrubriceringen blev grov skadegörelse – och inte mordbrand, även om 11-12 ton halm, som flyger omkring i luften när den brinner, är en inte obetydlig risk mitt inne i en stad eller ett samhälle. Bock-kommittén har sedan länge haft tillstånd att uppföra en bock – utan bygglov eftersom det är en temporär anordning – och därför dömdes Dahlin till ett i sammanhanget mycket lågt straff – om ca 90 000 kronor skadestånd och villkorligt.

Så långt den svenska rättvisan. Överklagandetiden har inte gått ut ännu. Hade det INTE funnits tillstånd, och hade det varit en olaglig julbock,, hade utgången säkert blivit en annan – men som sagt – Julbocken är en angelägenhet för alla svenskar, och har stor kulturell betydelse – det är nu fastslaget – genom Tingsrättens dom.

13d2e53b56462aa523dce00e2128923a

 

Efter Midvinterblotet (artikel från 23 december, 2016)

Ett stort antal Asatrogna Midvinterblot har nu hållits i hela landet. Själv har jag fått höra om inte mindre än fem stycken, och kan räkna till över 70 deltagare på dem, varav 22 stycken på mitt eget, som hölls någonstans i norra storstockholm i samarbete med en av länets många kommuner. Nordiska Asa Samfundet och Bifrosts Blotlag stod också som värdar för alltihop.

NAS har nu över 600 medlemmar, och är därmed det största samfundet för Asatro någonsin i Sveriges moderna historia. Nästa år satsar vi på att nå över 1000 medlemmar, eller fördubblade medlemssiffror, och om bara tre år kan vi vara det största Samfundet för Asatro i hela Norden, ja större än Asatrufélagid på Island, där Asatro ju varit ett fullständigt accepterat andligt alternativ sedan åtminstone 1970-talet.

15541336_10211895847854198_6886119164939907239_n

Eftersom vi Asatrogna tyvärr har utsatts för en del förföljelse i pressen och ”påhälsningar” från fornsedare, intoleranta kristna och andra element säger jag inte längre var i landet bloten hållits, men redovisar exakt hela den ceremoni jag själv hållit, med varje ord som sagts och uttalats, så kan ni ju bedöma själv om detta verkligen är något att protestera emot eller hata och förfölja någon för.

Der Berliner Bär ?

Också i Berlin har det förekommit hat och förföljelser emot den Nordiska Julen, som bekant. Efter vad det verkar är det ännu några monoteistiska dårar – antagligen från Islamska Staten eller IS, som mejat ned och dödat 12 människor och sårat 48 helt oskyldiga och obeväpnade civila, precis som vanligt överallt där Kristendom eller Islam visar sitt fula tryne. Överallt där Monoteistiska religioner breder ut sig, händer det ständigt sådant här. Tron på en enda Gud är farlig, och hotar fortfarande hela vår planet. Polyteism innebär större tolerans, och alla människor borde verkligen ta åt sig av den nordiska Julens fredsbudskap, samt det faktum att vi nu kommit in i Jultolften, eller de tolv dagar av fred och frid, som förr var utlyst enligt alla de Nordiska Lagarna..

julmarknad-i-berlin-4-dagar-2

Berlin är en stad där mycket ont har hänt, och som förr drabbats av ännu mer bombterror och massaker på oskyldiga. Men likväl ger sig denna stad och dess invånare inte, och det bör heller inte vi svenskar göra. Enligt den äldre västgötalagen skulle det råda tre veckors julfrid i hela landet, från Midvinterdagen och framåt, och den som kränkte Julfriden och gav sig på kvinnor eller barn, skulle räknas som den allra mest avskydda niding och förbrytare. Och kanske är det så vi bör behandla dem, alla dessa kristna eller islamistiska ”Julpajare”, det vill säga alla dem, som tvunget vill förstöra och ”paja” hela Julen för alla oss andra, som inget ont har gjort.

545334691”Vi ger oss inte, men vi vill fred !”

Vår Jul är Jesus-fri, och skall så förbli. Men betecknande nog har jag i dagens upplaga av Dagens Nyheter läst en artikel av Maja Hagerman, populär- och vulgärhistorikern, som formligen tjuter av illa dolt hat emot allt vad Asatro och svensk hedendom heter. Enligt henne måste alla traditioner hela tiden ändras, inget får vara konstant, ett helt folk måste alieneras, skiljas från sitt ursprung, göras urarva och blottställas, eftersom den Socialdemokratiska makteliten vill ha det på det viset. Rotlösa människor är rädda människor, och rädda människor går lätt för folkfientliga demagoger och politiker att behärska. Maria Schottenius dillar och lallar på andra DN-sidor ihållande om krubbor, änglar och jesusbarn till ingen nytta, och för Herrar Wolodarski, Bonnier och allt vad det heter är det som om mer än 41 % av svenskarna – de som valt att stå utanför den kristna kyrkan och vända åter till sina rötter inte fanns.

Men själva vet vi bättre. Vi tänker inte låta lura oss av Hagermans hatspyor rakt upp i ansiktet på alla svenskar, eller hennes ständiga citerande av Oskar Montelius eller Nils Edvard Hammarstedt från 1899, en betänkligt högerinfluerad forskare, som hävdade att lussekatter och pepparkaksgubbar skulle vara en rest efter Asatrogna människo-offer – offer som aldrig någonsin existerat, och som man aldrig hittat det ringaste bevis för, utom i Adam av Bremens kristna skräck-historier om Gamla Uppsala – något som Hagerman och hennes svansdingel till Livets ordare älskar att upprepa, om och om och om igen, så fort svensk kultur eller vårt Nordiska arv kommer på tapeten.

Varför tillåter DN:s chefredaktörer att sådant ens publiceras ?

Varför publicerar de Hagerman och hennes lögner precis nu, alldeles efter Midvinter ?

Deras enda syfte är ju att skada, trycka ned och fördärva, som man tydligt kan se. De kan inte bygga upp något nytt, och de saknar all vilja till att vilja förvalta något gammalt, som ger identitet eller kontinuitet. De förstår inte vårt arv, och hatar våra traditioner. De vill slå i sönder, alienera och krossa. Sådan är deras strategi.

15673049_10154893730813854_7807312420644211296_nVarför värnar vi inte kvinnor och barn, landskapet och det nya året ?

Ifrån ”fornsedarna” – detta lilla byke på cirka 80 personer, huvudsakligen i Stockholm och Göteborg, som tycker att Julen borde firas med spindelskivlingar och droger – själva drogerna verkar vara centrum i deras religion och utgör all deras ”andlighet” – har jag åter fått några hat-budskap. Det verkar vara en amerikansk dåre vid Göteborgs Universitet – han har redan tilldelats varningar av prefekten där för sin ovetenskaplighet, och fler lär väl vara att vänta – drogpropaganda och tomma påståenden om att mjöd måste vara svamp, ”soma”” i den indiska veda-kulturen måste vara svamp och annat struntprat, som han fått från flum-gubbar typ Terence Mckenna  som ligger bakom alltihop. Själv kan jag bara sucka. Mjöd görs bevisligen på enbart ren honung och rent vatten, det vet man inte bara i den nordiska kulturen, utan över hela Europa.

Droger ingår inte i modern Asatro, och knappt i forntidens andlighet heller, av skäl som torde vara pinsamt uppenbara. Detta är inte rätt plats för att vederlägga alla ”fornsedens” (står de alls för någon ”sed” ? Hur ”forna” i huvudet är de ??) dumheter, men kanske finns det anledning att återkomma till ämnet nästa år, kanske inte.

15443128_1287239794681631_4723700106118255844_oFreja från Ale Vikingagård, där ännu ett Midvinterblot hölls med mer än 40 inbjudna

Själv har jag under den gångna veckan inte bara firat blot i norrort, och en äkta järnåldersbygd – platsen där blotet hölls var ovanpå ett gravfält, där nutidens Asatroende dyrkat förr, och där gudastöttor permanent står utställda; utan också besökt mina vänner och alla de, som är ensamma eller har det svårt inför den stundande helgen.

Vår yngsta blotdeltagare var ungefär fem månader, vår äldsta en kvinna på över 72 år i år. Jag har försökt glädja de mina, och firat ett gemensamt gille med dem – utan berusning, utan drogerri, utan överdrifter.

Något fel med det ? Någon ”rasism” kanske – när vi inkluderar alla -även dem som kommit hit ifrån främmande länder – så länge de uppför sig väl och följer landets lagar…

15589532_10211895847774196_7801036755031396967_n

Många ”solitära” Asatroende män och kvinnor, också de ute i landsorten, har gjort samma sak och även skrivit om sina andliga erfarenheter. Nyktert, sakligt och informativt – till skillnad från de få ”fornsedarna” och patrasket, som bokstavligt talat skiter på kyrkgolven i Kristianstad och som borde utvisas...

Någon ordning får här ändå vara – i Sverige, Tyskland, samt resten av Europa…

Till en ensam kvinna i Falun, som länge varit utan jobb och haft andra motigheter här i livet, har jag skänkt tvåtusen femhundra kronor. Till en kvinna i Uppsala, ensamstående mor efter svårigheter, svartsjuka och hot från sin egen fästman, har jag skänkt en mindre summa. Till en familj, som drabbats av oförutsedda motgångar inför Julen och firar jul på potatismos och köttbullar, kommer jag också att skänka något. Jag är visserligen ingen stormrik man, det är sant – men jag har skänkt en andra summa till de Vita Hjälmarna i Syrien, som jag berättat om tidigare – samma organisation som en viss Mr George Clooney nu vill göra film om, enligt brittiska ”The Guardian” som är en åtskilligt bättre, objektivare och renhårigare tidning än fula DN här hemma i Sverige.

Jag hjälper mina landsmän, och svenska barn och kvinnor överallt där jag kan, ty så uttyder jag själv Julens budskap – som den Hedning jag är, och kommer att förbli, så länge jag någonsin lever. Inför det nya året hälsar jag er alla med en förhoppning om en God Jul och en Fortsättning, också nästa år, och ber inga böner – Hedningar gör aldrig så ! – men slutar med en välsignelse, inför det nya året.

Till människorna i Berlin, och till alla andra…

444e3caa85bf94308d3e50b6a956ed24

”Du grosse Adler – Wothan im Norden – Gleich der Himmel decke Du – die Verlassnen und Heimatlosen –  mit deiner goldenen Schwinge zu !”

pic_227171_orig

 

Julblotets text, 2016 (från 23 December 2016)

Skrev detta på en timme, ungefär – rakt av från mitt huvud, och ut till mina åhörare. Gjorde det så enkelt och rakt som möjligt, då jag förordar enkelhet och ett värdigt Julblot – utan konstigheter !  Skicka gärna kommentarer, om ni nu har något att invända emot…

Ritual för Julblot
Utrustning:

Horn
Vighammare (?)
Mjöd, vatten eller annan vätska
Stor skål
Skinka, vinteräpplen

vinter-14-dec-2010_2330

Inkallande

Snart är det Solvarv och Midvinter. Det är två gamla ord för det vi kallar Jul, då Årshjulet vrids om, och vi så småningom börjar på ett nytt år. Det har äntligen blivit tid för vila, efter allt vi måste göra klart under året. Vårt arbetsår har varat ända fram tills nu, och det är först i årets allra sista tid som vi får tid att pusta ut, och unna oss samvaro med våra släktingar.

Men inte bara den närmaste släkten var och är med oss vid Jul. Förfäderna var och är där också. Det känner vi svenskar ovanligt starkt, när vi står här framför våra gudabilder, någonstans i Norrort, någonstans i Sverige. Här har varit hednisk och svensk byggd i tusentals år före oss – och fortfarande är vi Asar och Vaner trogna – Hell !
(slår vätska i hornet)

Med detta vatten (mjöd) helgar jag nu platsen. Det går till Tomten, Byn och platsens alla rådare.

kort paus.

b4bdf47d9b7342b78fd394d4f7fe0f06

Drar in andan, och ställer sig i Algis-stada, med benen tätt tillsammans, armarna uppåt sträckta ut i vinkel. Säger Högt: Måtte Julens Stjärna lysa över oss, och skapa en port mellan Midgård och Asgård !

Hell alla Asar och Vaner ovan (lyfter hornet mot himlen) Hell alla de närvarande, och de  människor som samlats här (tar vätska ur hornet och stänker emot åhörarna) på denna plats, enligt Asatron och våra förfäders tro.

Hammare där ovan, helga detta vi och håll stånd ! (lyfter hammaren mot höjden)

Hammare i Öster – där Frej och Vanerna finns vid solens uppgång – helga detta vi och håll stånd (lyfter hammaren mot öst)

Hammare i Söder – där Siv och Sunna råder vid dagens höjd – helga detta vi och håll stånd (lyfter hammaren mot söder)

Hammare i Väster – där Tor råder över regn och vind vid dagens slut – helga detta vi och håll stånd (lyfter hammaren mot väst)

Hammare i Norr – där Oden råde i den mörka natten – helga detta vi och håll stånd (lyfter hammaren mot nord)

Hammare nedan – där Gerd eller Jord råder och bor – helga detta vi och håll stånd

15541336_10211895847854198_6886119164939907239_n

Betraktelse
Vi ser nu tre gudar framför oss – och Tre stora Gudar – vanligen var det Oden, Tor och Frej man tillbad om Jularna. Ibland var det istället de tre Nornorna, och från Heimskringla vet vi att man i Trondheimstrakten ärade Oden, Njord och Frej, därför att Oden var Jólner, den store Jularen, han som gör så att det blir Jul och håller Årshjulet i sin famn, Njord därför att han var havets gud, och Frej därför att han rådde över åring och årsväxt för nästa år.Tröndelagen låg ju vid havet, och därför var Njord viktigare där än i andra delar av Norden. Somliga – mest kvinnor – har kanske blotat till Freja eller Lussi, Frigg och till och med Hel i underjorden istället.

Svearna vid Uppsalatemplet blotade till  Oden, Tor och Frigg, men här ser vi nu styrkans Tor, skönhetens Freja och årsväxtens Frej, antagligen för att de som bor här i vardagslag hyllar Vanerna, och har gjort så efter eget tycke och huvud. Har ni något ni vill tacka för, under den tid som gått under hösten, eller något ni önskar er inför nästa år, så kan ni nu lägga en gåva som Blot eller Offring  här på denna sten, medan ni högt säger något om vad som hänt, och vad ni själva tror finns att lära det – men om ni ingenting vill säga, och bara tyst Blota, eller alls inte Blota något, kan ni också göra som ni vill…

blot

Blotande

Först blotar jag, och det är för Julfriden, som nu ska råda i tolv dagar, och god äring och en god fred, vilket vår Jord sannerligen behöver.

Menigheten blotar, på så sätt att var och en går fram och lägger en gåva på Stallen (stenen) och högt säger något om vad som hänt i var och ens personliga liv, och vad som kanske kan läras ur detta. Man börjar från höger, så att var och en går fram till stenen och sedan tillbaka på sin plats i cirkeln igen, sedan nästa osv

drinking-horn1Att DRICKA JUL har alltid ingått i Julen – men INTET TILL ÖVERMÅTT (Kom ihåg det, flickor !)

Åkallan och Skålande

Hell Oden – son av Bore eller vintern, Friggs make, högst bland gudar och mångklokast, ledare för den vilda jakten, som drar fram i vinternätterna. Du som ser allt, och har insikt i mycket som annars är dunkelt – Hell ! (dricker ur hornet)

Hell Tor, alla människors försvarare, jättars kväsare och svuren fiende till allt som är ont ! Du som är Sivs eller Sols man, Bockarnas Herre, Midgårds sköld och värn. Måtte din hammare och kraft värna oss, och krossa allt som är falskt, som Vitekrist och meningslöst ”fornsederi”. Bevara oss nu genom den långa vintern, och tills vi når en ny och bättre vår – Hell ! (dricker ur hornet)

Hell Frigg, Himladrottning, du vars mantel är Stjärnhimlen. Du som bevarar och fostrar, du som läker och helar, moder till oss alla. Du som spinner linet till det nya året, och ger till Nornorna att utreda. Se till oss nu, och ge oss en god Julfrid och en god vila åt alla oss och de våra ! – Hell ! (dricker ur hornet)

dryckeshorn

Avslutning

Så har vi då blotat och åkallat våra Gudar och Makter. Tre gånger har jag druckit ur hornet, för Jolnarna och ett gott år. Nu är det tid att lysa Julefrid över denna plats, för under tolv hela dagar, eller Jultolften, in på det nya året, ansåg man att Jul skulle råda och vila skulle få ske – om man hade tid och råd. Vilan skulle vara, från Midvintersolståndet, som är den 21:e i denna månad efter hur vi räknar tiden,
och sedan genom Juldagarna in på nästa år.

Nu blotar vi tidigt, och håller en annan Jul än den vanligt brukliga, men Julefrid som räcker länge skall vi ändå ha. Vi firar vårt Julgille här, och dricker jul efter Heden tro. När vi väl satt oss i eldhuset därinne (pekar) ska vi dricka Bragarfull och med skålar minnas det som vi tycker varit bäst eller riktigast gjort under året.

Dessutom ska vi äta och dricka av hjärtans lust, av det vi tycker är gott, kan unna oss och vill ha – och det ska vi låta stå framme på våra egna middagsbord i julnatten sedan, för när den Vilda jakten eller Åsgårdsreien går, kommer Jolner själv och förfäderna in och äter och dricker av det, som de levande kan ge. (Vänder sig mot Jorden, med hornet i hand)

Nu tackar jag Tomten, och Gårdens och Markens rådare, för att vi fått vara här !

Så har Julablot hållits, Asar och Vaner till Heder, makter och tomtar till ära, och oss till minne förutan skam !
Måtte Julens vila bli gagnrik för oss, och måtte vi få gamman och glädje med vår släkt, och dem vi älskar.
Hell till de som har lyssnat, fröjde sig de som har förstått !

Nu sluter jag cirkeln åt norr – och måtte Oden ge oss frid (håller upp hammaren mot Norr)

Nu sluter jag cirkeln åt väster – och måtte Tor råda över oss (håller upp hammaren mot Väst)

Nu sluter jag cirkeln åt söder – och måtte Solen fortsätta skina (håller upp hammaren mot Syd)s

Nu sluter jag cirkeln åt Öst – och måtte Frej komma åter, i Skidbladners skepp nästa vår (håller hammaren mot öst)

Nu tackar jag Makter där ovan (lyfter hammaren i höjden) och vättar och väsen nedan (sänker hammaren mot jorden) hos Njärd och Gerd, moder till allt !

God Jul åt er – och länge skal vi leva, innan Ragnarök !

Alla: Till Ars och Fridhar !

One thought on “Jul och Midvinter

  1. Pingback: Insändare glad att julbocken brann – Rotlöshet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s